همه چیز درباره دلار سهمیه ای 1403

دریافت دلار سهمیه ای

با توجه به استفاده زیاد از دلار در تمام امور تجارت، مسافرت، تحصیل و … امکان دریافت دلار سهمیه ای برای هر ایرانی در مصوبه 1403 دولت فراهم شده است. بر اساس این مصوبه، هر فرد می تواند در هر سال معادل 2000 یورو ارز سهمیه ای با قیمت مناسب دریافت کند. برای دریافت این ارز بر خلاف ارز های دولتی هیچ نیازی به ارائه مدارک و توضیح دلیل دریافت این مبلغ نخواهید داشت. تنها کاری که باید انجام دهید ثبت درخواست در سامانه مشخص شده است که در ادامه به آن خواهیم پرداخت. همچنین، این ارز های سهمیه ای توسط صرافی های منتخب و با نرخ توافقی عرضه می شوند. تا پایان این مقاله همراه ما باشید تا همه چیز را درباره دلار سهمیه ای با هم بررسی کنیم.

ارز سهمیه ای چیست؟

از سال  1397 دلار دولتی با نرخ 4200 تومان وارد بازار شد تا مردم بتوانند نیاز های مختلف خود در حوزه سفر، واردات، خدمات و… را با استفاده از آن برطرف کنند. پس از مدتی، با افزایش تقاضا برای این ارز ها دولت دیگر توان پاسخگویی به این حجم از تقاضا را نداشت. بنابراین، این دلار به کالاهای اساسی اختصاص پیدا کرد و روش های دیگری برای استفاده از دلار با نرخ کم تر پیشنهاد شد. دلار سهمیه ای یکی از این راه کار هاست. افراد مختلف می توانند بدون نیاز به ارائه مدرک خاصی این ارز را برای مصارف مختلف خود دریافت کنند. البته، با هر کد ملی تنها 2000 یورو در سال قابل دریافت خواهد بود. لازم به ذکر است که نحوه محاسبه این یک سال، وجود فاصله زمانی 365 روز بین هر دوبار خرید است.

تفاوت ارز سهمیه ای و ارز خدماتی

ارز های سهمیه ای و خدماتی هر دو نوعی ارز دولتی محسوب می شوند. به این معنی که دولت برای رفاه بیشتر مردم این ارز ها را با قیمتی کم تر از بازار آزاد در اختیار آن ها قرار می دهد. مقدار ارز سهمیه ای قابل دریافت برای هر فرد در مصوبه ابتدای سال تعیین می شود و تا پایان سال ثابت خواهد بود. مثلاً این مقدار در سال 1403، 2000 یورو برای هر فرد تعیین شده است. از طرف دیگر، ارز خدماتی سقف خاصی ندارد و بر اساس نیاز و شرایط می تواند مقادیر مختلفی را شامل شود. البته برای بهره مندی از ارز دولتی باید مدارکی مبنی بر نیاز به این ارز ارائه کنید. بلیط سفر و یا نامه پذیرش دانشگاه از این موارد اند. برای دریافت ارز سهمیه ای تنها چیزی که نیاز دارید کارت ملی است.

قیمت دلار سهمیه ای

قیمت دلار سهمیه ای 1403

با توجه به عدم ثبات قیمت دلار در بازار ایران نمی توان نرخ مشخصی نیز برای دلار سهمیه ای در نظر گرفت. در حقیقت، قیمت این دلارها بر اساس میانگین نرخ دلار در معاملات بازار متشکل ارزی در هر روز تعیین می شود. بدیهی است که این مقدار همواره از قیمت دلار در بازار آزاد کم تر خواهد بود. حتی اگر این اختلاف قیمت تنها 2000 تومان باشد، در خرید 2000 یورو می تواند تفاوت بسیاری از نظر هزینه ایجاد کند.

شرایط دریافت ارز سهمیه ای 1403

برای دریافت دلار سهمیه ای دو شرط مهم وجود دارد. اولاً متقاضی باید حداقل 18 سال داشته باشد. دوماً قبل از ثبت درخواست باید نسبت به افتتاح حساب ارزی خود اقدام کند. اگر حساب ارزی ندارید و یا نمی دانید چگونه باید این حساب را افتتاح کنید، بخش بعدی این مقاله را از دست ندهید. علاوه بر موارد ذکر شده، اگر قبلاً از دلار سهمیه ای استفاده کرده باشید باید 356 روز از دریافت ارز گذشته باشد.

نکته بسیار مهمی که باید در این جا به آن اشاره کنیم، توقف موقتی عرضه دلار سهمیه ای است. این ارز ها تا پایان سال 1402 به مبلغ 5000 یورو قابل درخواست بوده اند. از آنجایی که در مصوبه سال 1403 نیز ارز سهمیه ای تصویب شده ( هرچند با مبلغ کم تر) باید منتظر توزیع مجدد این دلار ها باشیم.

مراحل دریافت دلار سهمیه ای

در هر صورت، برای دریافت دلار سهمیه ای، ابتدا باید وارد سایت مرکز مبادله ایران شوید. سپس، همانطور که در تصویر 1 قابل مشاهده است در بخش بازار ارزی می توانید ارز سهمیه ای را پیدا کرده و انتخاب کنید. پس از با وارد کردن شماره همراهی که به نام خودتان باشد و کد ملی، یک کد تأیید برای شما ارسال می شود و پس از آن مراحل ثبت نام آغاز خواهد شد.

مراحل دریافت دلار سهمیه ای

قبل از ثبت درخواست در این سایت لازم است تا مراحل احراز هویت را به دقت انجام دهید. مطابق با تصاویر 4 و 5 برای این کار ابتدا باید مشخصات خواسته شده را وارد کرده و مدارک مورد نیاز مانند تصویر کارت ملی و شناسنامه را آپلود کنید. پس از آن، باید یک تصویر سلفی با ویژگی های خواسته شده از خود و یک ویدیو مطابق با شرایط ذکر شده در سایت نیز آماده و آپلود کنید. در نهایت، می توانید یک بار دیگر تمام اطلاعات وارد شده را بررسی و کنترل کنید.

مراحل احراز هویت

پس از تأیید هویت می توانید درخواست خود را ثبت کنید. در مرحله اول مطابق با تصویر 7 باید نوع ارز و مقدار مورد نیاز خود را مشخص کنید. همچنین محل دریافت ارز نیز در این بخش مشخص می شود. در ادامه، لیست صرافی های ارائه دهنده این خدمات در شهر شما نمایش داده می شود و باید از بین آن ها یکی را برای تحویل دلار سهمیه ای انتخاب کنید. در صورت تأیید صرافی، می توانید در زمان مقرر به آن مراجعه کرده و ارز را با نرخ کم تر خریداری کنید. البته لازم به ذکر است که این دلار به حساب ارزی شما واریز می شود و پس از 5 روز کاری امکان برداشت به صورت نقدی برای شما فراهم می شود. همچنین، برای استفاده از حساب ارزی خود باید حداقل 100 دلار سرمایه در آن وجود داشته باشد.

مراحل ثبت درخواست

چگونه می توانیم حساب ارزی باز کنیم؟

حساب ارزی حسابی است که می توانید در آن ارز های مختلفی را نگهدای و مبادله کنید. داشتن یک حساب ارزی انجام معاملات بین المللی را برای شما ساده تر می کند. حساب های ارزی به سه صورت قرض الحسنه، جاری و پس از انداز وجود دارند و در بانک های مختلف می توانید نسبت به افتتاح این نوع حساب اقدام کنید. به یاد داشته باشید که حداقل موجودی مورد نیاز برای افتتاح این نوع حساب 100 دلار آمریکا است.

افتتاح این نوع حساب ها بسیار ساده است. برای انجام این کار تنها کافی است با در دست داشتن مدارک ضروری مانند مدارک شناسایی و عکس به شعب بانک ها مراجعه کرده و با پر کردن فرم های درخواست حساب خود را باز کنید. به علاوه، برخی از بانک ها مانند بانک ملی امکان افتتاح حساب ارزی به صورت آنلاین را نیز فراهم کرده اند.

3 1 رای
این نوشته چطور بود؟
اشتراک در
اطلاع از
guest
3 دیدگاه
تازه‌ترین
قدیمی ترین مفید ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments