20 غذای پیشنهادی افطاری ماه رمضان

غذاهای مناسب برای افطاری ماه رمضان

تا چند روز دیگر ماه رمضان سال جدید آغاز می شود و باید کم کم منتظر سفره های افطار جذاب و رنگارنگ باشیم. همانطور که می دانید در خانواده های ایرانی همواره دغدغه انتخاب غذا برای وعده های مختلف وجود دارد. با توجه به شرایط خاصی که در ماه رمضان وجود دارد و روزه داری افراد خانوده، این انتخاب سخت تر خواهد بود. در این مقاله قصد داریم چند غذای مناسب برای افطاری ماه رمضان به شما پیشنهاد کنیم. در انتخاب این غذا ها تلاش کردیم سلیقه های متفاوت را در نظر داشته باشیم و امیدواریم نتیجه کار برای شما مفید باشد. به خاطر داشته باشید که اگر در این ماه انرژی برای غذا درست کردن ندارید، اسنپ فود در کنار شما است. با داشتن کد تخفیف اسنپ فود هم هزینه خرید از این اپلیکیشن برای شما کاهش خواهد یافت.

چه غذا هایی برای افطاری ماه رمضان مناسب است؟

افطاری ماه رمضان

وعده افطار در شرایط ویژه ای صرف می شود و به همین دلیل برای انتخاب غذای مناسب باید کمی دقت به خرج داد. نکته اول این است که افطار بعد از ساعت ها گرسنگی و خالی بودن معده مصرف می شود. به همین دلیل، باید با وعده های غذایی سبک ولی مقوی شروع کنید. به طور کلی، پیشنهاد می شود که اول با یک خوراکی مقوی و ساده روز ه خود را افطار کنید. سپس بعد از چند ساعت می توانید شام بخورید. به طور مثال، باز کردن روزه با خرما، ارده و شیره، نان و پنیر، مغزیجات و … می تواند ایده خوبی باشد.

از دیگر نکات مهمی که باید در انتخاب غذای افطاری ماه رمضان به آن توجه کنید، تأمین مواد غذایی مورد نیاز بدن است. از آن جایی که در این بازه زمای روز ها هیچ خوراکی مصرف نمی کنید، باید مطمئن شوید که آب کافی، انواع ویتامین ها، پروتئین و سایر مواد مغذی به مقدار نیاز به بدن شما می رسد.

بیشتر بخوانید: نکات لاغری در ماه رمضان

انواع سوپ و آش

سوپ ها و آش های مختلف همواره به عنوان یک گزینه خوب و مناسب برای افطار ماه رمضان در نظر گرفته می شوند. این غذا ها بسیار سبک و البته پر انرژی و مقوی هستند. علاوه بر آن، آبکی بودن سوپ و آش به شما کمک می کند تا بخشی از آب از دست رفته بدن خود در طول روز را جبران کنید. این که سوپ و آش را به عنوان غذای اصلی قبول داشته باشید یا نه کاملاً به ذائقه شما بستگی دارد. اگر این ترکیبات نمی توانند برای سیر کردن شما کافی باشند، از آن ها برای افطار کردن و به عنوان پیش غذا استفاده کنید.

سوپ و آش برای افطاری ماه رمضان

آش رشته

آش رشته یکی از معروف ترین و خوشمزه ترین غذاهی ایرانی است. ترکیب حبوبات متنوع، سبزی و رشته در این آش آن را به یک غذای مقوی و کامل تبدیل می کند. طرز تهیه این آش را همه ایرانی ها بلدند و نکته ای که باید به ان توجه کنید، جیساندن حبوبات از روز قبل است. این کار باعث می شود دچار نفخ و دل درد نشوید. یک آش رشته خوب با کشک و پیاز داغ کافی می تواند انتخاب بی نظیری باشد. مخصوصاً برای بخشی از ماه رمضان که در زمستان است.

سوپ جو

سوپ جو نیز یکی دیگر از غذا هایی است که در عین سادگی می تواند بسیار مفید باشد. این سوپ خوشمزه را می توانید به عنوان پیش غذا و برای افطار تهیه کرده و نوش جان کنید. این سوپ ترکیبی از است از سبزیجات تازه مثل هویج، نخود فرنگی ، ذرت و جعفری، به علاوه جو پرک، رب و عصاره مرغ. البته بسته به سلیقه خود می توانید از تکه های مرغ هم برای پختن این سوپ استفاده کنید.

حلیم گندم

حلیم گندم به خاطر داشتن گوشت و گندم در ترکیب خود یک غذای کامل و بسیار مقوی محسوب می شود. این غذا به سرعت شما را کاملاً سیر می کند و مواد غذایی مورد نیاز بدنتان را تأمین خواهد کرد. به همین دلیل است که سوپ جو را به عنوان یک غذای مناسب برای افطاری ماه رمضان معرفی می کنند. البته مصرف این غذا برای وعده سحری هم مناسب است. پختن حلیم خانگی کار چندان ساده ای نیست به همین دلیل، اکثر افراد خرید این غذا را به صورت آماده ترجیح می دهند. اگر شما هم جزو این افراد هستید، می توانید با مراجعه به اسنپ فود از نزدیک ترین رستوران یا آشپزی نزدیک خود حلیم سفارش بدهید.

به طور خلاصه، برای طبخ این غذا باید گندم های پوست کنده را بین 7 تا 10 ساعت خیس کنید تا کاملاً نرم شوند. سپس گوشت بوقلمون یا گوسفند را با پیاز فراوان و آب و ادویه کاملاً بپزید. گوشت پخته شده را ریش ریش کنید و کنار بگذارید. حالا باید گندم ها را با آب بپزید. این فرآیند ممکن است 4 الی 5 ساعت طول بکشد تا گندم ها کاملاً له شده و حالت خمیری پیدا کنند. در نهایت گوشت را اضافه کرده و حلیم را سرو کنید.

حلیم

حلیم بادمجان

یکی از غذاهی سنتی و خوشمزه ایرانی حلیم بادمجان است. این غذای مقوی نیز می تواند انتخاب خوبی برای افطار ماه رمضان باشد. برای تهیه این غذا ابتدا بادمجان ها را پوست گرفته و به آن ها نمک بزنید. سپس آن ها را با برنج بپزید تا غلیظ شود. از سمت دیگر مانند تهیه حلیم گندم باید گوشت را پخته و ریش ریش کنید. در ادامه مواد را به خوبی باهم مخلوط کرده و زعفران اضافه کنید. حالا حلیم خوشمزه شما آماده است.

آش شله قلمکار

احتمالاً با شنیدن نام آش شما هم به ترکیبی از حبوبات و سبزیجات فکر می کنید. آش شله قلمکار کمی با تصور شما متفاوت است. برای تهیه این غذای معروف ایرانی، علاوه بر سبزیجات و حبوبات از گوشت نیز استفاده می شود. طبیعی است که این ترکیب می تواند یک غذای کامل و البته مقوی باشد. مصرف این آش برای افراد مبتلا به کم خونی، کودکان در حال رشد و افراد دارای بیماری های قلبی توصیه می شود. همین موضوع نشان می دهد که این غذا چقدر می تواند برای روزه داران مقوی باشد و انرژی آ نها را حفظ کند.

آش جو با کشک

آش جو نیز به علت ترکیب غلات، سبزیجات و حبوبات یک انتخاب مقوی و مناسب برای افطار است. در تهیه این آش به روش ایلامی ها از کشک استفاده می شود که طعم بی نظیری را به این خوراک خوشمزه می دهد. پس از پخت کامل حبوبات، تفت دادن سبزی ها و مخلوط کردن آن ها با هم، اجازه بدهید که آش خوب جا بیفتد. در ادامه، می توانید کشک و زردچوبه را به مواد اضافه کرده و اجازه بدهید 30 دقیقه با هم ترکیب شوند. پس از آن غذای شما آماده سرو خواهد بود.

کشک بادمجان

کشک بادمجان را می توان به عنوان یکی از محبوب ترین غذا های سنتی ایران معرفی کرد. این غذا کم هزینه است، ساده درست می شود و بسیار هم طعم و عطر خوبی دارد. این غذای اصیل ایرانی را می توانید با گردو، پیاز داغ و نعنا داغ تزئین کرده و نوش جان کنید.

سوپ دال عدس

عدس با داشتن آهن فراوان یکی از مقوی ترین حبوبات است و غذا های مختلفی که با آن تهیه می شوند، انتخاب های جذابی برای یک وعده مغذی و مفید خواهند بود. برای تهیه دال عدس به عدس، برنج، سیب زمینی، پیاز،سیر، رب گوجه و آبلیمو نیاز دارید. این سوپ خوشمزه به راحتی تهیه می شود و می تواند گزینه خوبی برای افطاری ماه رمضان باشد.

غذای ایرانی

غذای های مقوی برای افطار ماه رمضان

از سوپ و آش های متنوع که بگذریم، نوبت به غدا های اصلی می رسد. این غذا ها را می توان با نان و یا برنج تهیه کرد. البته، این غذا ها کمی سنگین هستند و به شما پیشنهاد می کنیم کمی بعد از بازکردن روزه خود به سراغ آن ها بروید. همچنین، غذاهایی که در این بخش به آن ها اشاره می کنیم، برای مهمانی های ماه رمضان هم انتخاب های خوبی هستند.

انواع کباب ها

از دیگر غذا هایی که می توانید برای افطار و یا مهمانی های ماه رمضان تدارک ببینید، انواع کباب ها هستند. کباب کوبیده، چنجه، برگ، کباب نده، جوجه کباب، کباب لقمه ای و یا هر نوع کباب دیگری که بیشتر می پسندید را می توانید به عنوان غذای اصلی در این ایام بپزید و لذت ببرید. البته پختن مناسب برخی غذا ها مثل کباب کوبیده به مهارت و تجربه نیاز دارد. این غذا یک انتخاب بسیار جذاب برای مراسمات و مهمانی ها است. البته مطالعه مقاله غذا های مناسب برای افطار مجلسی می تواند شما را در این زمینه بهتر یاری کند.

غذا های دریایی

اگر به دنبال انتخاب یک وعدع غذایی با مواد مغذی متعدد و کامل هستید، غذاهای دریای پیشنهاد بسیار خوبی برای شما خواهند بود. این غذا ها دارای امگا3، روی، ید، پتاسیم، فسفر و ویتامین های متنوع به خصوص ویتامین B هستند. وجود این مواد معدنی باعث می شود غذا های این گروه برای بهبود سیستم ایمنی، پیشگیری از بیماری های اعصاب و روان و بهبود آسم و بیماری های تنفسی مفید باشند. همچنین، در طول زمان روزه داری بدن شما را همچنان ایمن و سالم نگه می دارند. با توجه به نکات ذکر شده بدیهی است که انواع ماهی، میگو و هر نوع غذای دریایی دیگر برای افطاری ماه رمضان مناسب باشند.

ماهی و میگو برای افطاری ماه رمضان

پلو ماش

ماش دارای خواص فراوانی است و از نظر طبع نیز یک غذای گرم محسوب می شود. ترکیب این ماده خوشمزه با برنج می تواند یک وعده غذایی خوشمزه و البته مقوی را برای شما فراهم کند. پلو ماش را می توانید با گوشت چرخ شده و یا گوشت تکه ای سرو کنید و این موضوع کاملاً به ذائقه شما بستگی دارد. البته ترکیب پلوماش با کو کو سبزی هم خوشمزه و جذاب خواهد بود.

آبگوشت

اگر به دنبال یک غذای راحت، مقوی و مناسب برای افطاری ماه رمضان هستید، آبگوشت و دیزی را انتخاب کنید. آبگوش ها انواع مختلفی دارند و در هر شهر با سبک متفاوتی تهیه می شوند. در نهایت همه آن ها ترکیبی از گوشت، حبوبات و گاهی سبزیجات هستند. ترکیب مواد به خوبی میزان مفید بودن این غذا را نشان می دهد. یک پرس آبگوشت با پیاز و ترشی و دوغ می تواند یک غذای نوستالژیک و بسیار خوشمزه باشد.

چلو ماهیچه

از میزان لاکچری بودن این غذا همین قدر بدانید که در گذشته، باقالی پلو با ماهیچه یک غذای اعیانی و جزو خوراک های محبوب دربار پادشاهان بوده است. این غذای محبوب و پر طرفدا علاوه بر طعم بی نظیری که دارد یک غذای سالم و مقوی نیز محسوب می شود. چلو ماهیچه یک غذای مجلسی است و برای مهمانی های مختلف هم انتخابی بی مانند خواهد بود. پختن این غذا چندان کار دشواری نیست؛ اما نکات جزئی مهمی دارد که باید رعایت کنید و البته برای تهیه یک غذای خوشمزه باید همواره صبور باشید.  این غذا دیر هضم است و شما را برای مدتی سیر نگه می دارد. به همین دلیل برای سحری هم می تواند انتخاب خوبی باشد. برای کسب اطلاعات بیشتر و انتخاب بهترین خوراکی ها برای سحری در ماه رمضان پیشنهاد می شود که مطالعه مقاله سحری چی بخوریم؟ را از دست ندهید.

باقالی پلو با ماهیچه

دلمه

دلمه از آن دسته غذاهایی است که هرکس با هر سلیقه ای می تواند آن را تهیه کند. معروف ترین نوع دلمه ای که وجود دارد دلمه برگ مو است. البته به جای برگ مو  از مواد دیگری مانند فلفل دلمه ای، بادمجان، کدو و … هم می توانید برای تهیه این غذا استفاده کنید. در ادامه، برای مواد درون دلمه هم دست شما باز است و می توانید هر چیزی که دوست دارید را استفاده کنید. همین موضوع باعث می شود دلمه غذای محبوبی برای همه باشد.

دلمه

کوفته تبریزی

کوفته یکی از غذا های اصیل و سنتی ایران است. این غذای خوشمزه به عنوان یک خوراک تبریزی شناخته می شود. کوفته شامل مواد غذایی بسیار زیادی از جمله برنج، لپه، گوشت، آلوچه، کشمش، سبزی، پیاز داغ، گردو، زرشک و ادویه های متنوع می شود. به همین دلیل است که ان غذای خوشمزه می تواند همه مواد مورد نیاز بدن شما را تأمین کند. البته تغییر ترکیب این مواد کاملاً اختیاری است و می توانید براساس ذائقه خود هر چیزی که دوست ندارید را از این لیست حذف کرده و مواد دیگری جایگزین کنید. البته برنج و لپه ارکان اصلی هستند. نکته اصلی که درباره این غذا وجود دارد، زمان بر بودن تهیه آن است. اگر کوفته را انتخاب کردید، باید به اندازه کافی زمان و حوصله داشته باشید.

انواع کوکو

اگر به دنبال یک غذای راحت و سریع برای افطاری ماه رمضان هستید، کوکو های مختلف می توانند گزینه های خوبی باشند. کوکو سبزی، کوکو سیب زمینی، کوکو های سبزیجات مثل اسفناج، کوکو مرغ و … را می توانید به عنوان یک غذای مقوی و سبک تهیه کنید.

ته چین مرغ

ته چین مرغ غذایی است که علاوه بر مفید بودن و داشتن طعم لذیذ و فوق العاده، ظاهر بسیار جذاب و شیکی هم دارد. این موضوع، ته چین را به یک غذای مناسب برای مهمانی ها و مجالس تبدیل می کند. طرز تهیه این غذا هم چندان سخت نیست و می توانید به راحتی آن را تهیه کنید. برای داشتن ظاهر زیبا باید ته چین را به دقت برگردانید. سپس می توانید با استفاده از زرشگ، خلال بادام و خلال پسته آن را تزئین کرده و برای سرو آماده کنید.

ته چین مناسب برای افطاری ماه رمضان

خورشت فسنجان

به طور کلی، خورشت ها می توانند غذا های خوبی برای افطاری ماه رمضان باشند. از میان خورشت های مختلف فسنجان به علت وجود گردو بسیار مفید و البته خوشمزه خواهد بود. این خورشت را بر اساس سلیقه خود می توانید با گوشت گوسفند یا مرغ بپرزید. در هر صورت فسنجان یک غذای مجلیب و یک انتخاب جذاب برای مهمانی است.

پیراشکی مرغ و قارچ

چنانچه غذا های معرفی شده در لیست بالا برای شما تکراری است و از خوردن آن ها خسته شده اید، می توانید پیراشکی مرغ و قارچ را به عنوان یک رسپی جدید و متفاوت امتحان کنید. برای تهیه این غذا به خمیر پیراشکی نیاز دارید. این خمیر ها به صورت آماده موجود هستند و البته خودتان هم می توانید آن ها را درست کنید. سپس مواد مورد علاقه خود مثل مرغ، قارچ، سیب زمینی و … را داخل خمیر قرار داده و در روغن سرخ کنید.

رولت گوشت

رولت گوشت

رولت گوشت یک غذای بین المللی بسیار خوشمزه است. برای تهیه این غذای مقوی باید ابتدا مخلوط گوشت چرخ کرده و پیاز رنده شده و آب گیری شده را به همراه تخم مرغ و آرد سوخاری به خوبی ورز داده و داخل یخچال قرار دهید. سپس مواد میانی شامل زرشک، گردو، کشمش، آلو و … را داخل مخلوط گوشت قرار داده به صورت رول بپیچانید و مجدد داخل یخچال قرار دهید. در نهایت با دمای مناسب بپزید و از خوردن آن لذت ببرید.

3 2 رای
این نوشته چطور بود؟
اشتراک در
اطلاع از
guest
1 دیدگاه
تازه‌ترین
قدیمی ترین مفید ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments