مست عشق، نقد و بررسی متفاوت ترین اثر سینمای ایران پس از انقلاب

فیلم سینمایی مست عشق

اگر نگاهی به لیست پر فروش ترین فیلم های سینمایی ایران در سال های اخیر بیاندازید متوجه می شوید که تعداد فیلم های کمدی تقریباً دو برابر ژانر های دیگر است. پس از آن، فیلم های پر طرفدار بعدی از ژانر اجتماعی هستند. به همین دلیل است که فیلم مست عشق با موضوع تاریخی، عرفانی و تا حدودی رمانتیک خود می تواند به عنوان یک اثر متفاوت و منحصر به فرد معرفی شود. اکران این فیلم در 5 اردیبهشت ماه 1403 در ایران آغاز شد و با استقبال خوبی نیز مواجه شده است که توانست رکورد فروش در افتتاحیه را بشکند. در این مقاله می خواهیم با بررسی و نقد جنبه های مختلف این اثر ببینیم آیا فیلم مست عشق ارزش تماشا کردن دارد یا خیر.

برای مطالعه بیشتر: بهترین سایت های خرید آنلاین بلیط سینما

از حواشی تولید تا اکران مشترک فیلم مست عشق در ایران و ترکیه

در کنار داستان متفاوت و فضای تاریخی، این فیلم از یک جنبه ی دیگر نیز با سایر آثار تولید شده در سینمای ایران تفاوت دارد. این اثر با همکاری مشترک هنرمندان ایرانی و ترک در کشور ترکیه ساخته شده است. تولید فیلم مست عشق از سال 1398 آغاز شد و حدود 3 سال طول کشید تا به اثر جذاب امروزی تبدیل شود. تعداد زیادی از بازیگران و حتی عوامل پشت صحنه در این فیلم از هنرمندان کشور ترکیه هستند و همین موضوع می تواند بر جذابیت این اثر بیافزاید.

این فیلم پس از مدت طولانی و کشمکش های فراوان بالاخره در ایران و ترکیه به صورت همزمان اکران شد. شاید برای شما جالب باشد که فیلم مست عشق در طول مدت زمان تولید و حتی پس از ان و برای اکران با چالش ها و حواشی بسیاری همراه بوده است. به طور مثال، در ابتدا همایون شجریان قرار بود خواننده این فیلم باشد؛ اما این موضوع به دلایل نامعلومی کنسل شد. پس از آن کارگردان و تهیه کننده ترک با هم به اختلافاتی برخوردند که موجب دخالت سفارت ایران شد. در نهایت هم فیلم برای مدت طولانی نتوانست اجازه اکران دریافت کند. در هر حال، امیدواریم خروجی کار ارزش تمام این موانع و چالش ها را داشته باشد.

فیلم مست عشق

داستان مست عشق، روایتی متفاوت از ارتباط شمس و مولانا

مولانا یکی از بزرگ ترین شاعران ایرانی است. زمانی که اشعار مولانا را مطالعه می کنید متوجه عرفانی بودن عجیب این آثار خواهید شد. نکته مهم این است اشعار مولانا همیشه به این اندازه پر مفهوم نبوده است. در واقع می توان دوستی و آشنایی با شمس تبریزی را نقطه عطف زندگی مولانا و عامل تحول مثبت و رو به جلوی او دانست. در فیلم مست عشق زندگی و ارتباط عمیق شمس و مولانا را از سال های 640 تا 645 هجری قمری تماشا خواهید کرد. با تماشای مست عشق خواهید دید که چگونه شمس توانسته است با تأثیر خود روی مولانا او را به یک عارف، عاشق و شاعری بهتر تبدیل کند. موضوع مست عشق، روایتی است از عرفان، عشق و پیوستگی روح انسان ها با یکدیگر.

نمی توان گفت که داستان فقط روی شمس و مولانا متمرکز شده است. در واقع داستان های فرعی که پیرامون آشنایی آن ها اتفاق می افتد نیز مورد توجه قرار گرفته است. این موضوع به عامه پسند بودن فیلم و خارج کردن آن از یک فضای یکنواخت کمک زیادی کرده است. بیشترین نقدی که به روند روایت داستان وارد می شود، درباره سریع بودن ریتم فیلم و مشخص نبودن جزئیات برخی از رویداد ها است. نمی دانیم که این موضوع به ضعف فیلم نامه بر می گردد و یا حذف شدن برخی از قسمت ها در بازبینی و به اصطلاح سانسور. به هر حال، با تماشای فیلم به این نتیجه می رسیم که اگر مست عشق مطابق خواسته شریک ترک به صورت یک سریال کوتاه ساخته می شد، شاید مخاطب فرصت بیشتری برای همراه شدن با شخصیت ها و وقایع داشت.

تیم بازیگری و شخصیت پردازی

یکی از نقاط قوت فیلم مست عشق حضور ستارگان و بازیگران مطرح ایرانی و ترک در این اثر است. پارسا پیروزفر در نقش مولانا، شهاب حسینی در نقش شمس، ابراهیم چلیکول در نقش اسکندر و هانده ارچل در نقش کیمیا خاتون ( دختر مولانا) شخصیت های اصلی این داستان هستند. بازی هنرمندانه این ستاره ها می تواند مخاطب را به خوبی با خود همراه کند و به قرن ها پیش در قونیه ببرد. البته یکی از نکات منفی این سریال این است که به برخی از هنرمندان مشهور، زمان کافی برای ارائه هنرشان داده نشده و دیالوگ های کم و محدودی دارند. حسام منظور، بوراک توزکوپاران، بوران کوزوم، بنسو سورال و خالد ارگنچ از دیگر هنرمندانی هستند که در این فیلم سینمایی به ایفای نقش پرداخته اند.

بازیگران اصلی

گروه تولید و کارگردانی فیلم مست عشق

حسن فتحی، نامی آشنا در عرصه فیلم سازی ایران، کارگردانی این اثر را بر عهده داشته است. کارنامه 30 ساله عملکرد حسن فتحی به عنوان کارگردان، یک کارنامه قابل قبول بوده و آثار او معمولاً محبوبت زیادی بین مخاطبان دارند. همچنین، فیلم نامه این اثر با همکاری مشترک حسن فتحی و فرهاد توحیدی نوشته شده است. در طول فیلم متوجه خواهید شد که حتی با وجود سرمایه گذاران ترک، اصالت ایرانی مولانا کاملاً مشخص شده است. از طرف دیگر، زندگی مولانا در قونیه باعث می شود با تماشای فیلم حال و هوای سریال های تاریخی ترکی برای شما تداعی شود.

برای مطالعه بیشتر: معرفی بهترن سریال های ترکی

کارگردان فیلم مست عشق

سخن پایانی

زمانی که شما قرار است درباره یک فیلم تصمیم گیری شود، جنبه های مختلفی مد نظر قرار می گیرند. اگر بخواهیم فیلم مست عشق را به طور خلاصه بررسی کنیم باید بگوییم این اثر از نظر شخصیت پردازی، کارگردانی، تصویر برداری، موسیقی، طراحی صحنه و لباس و حتی پر بار بودن و زیبا بودن دیالوگ ها موفق عمل کرده است. دریافت امتیاز imdb ، 8.6 از 10 نیز می تواند تأییدی بر این موضوع باشد. چیزی که در بین همه نظرات بیشتر مورد نقد قرار گرفته بود، خط داستانی و پرداختن کم تر به برخی جزئیات است. البته طرز روایت و محتوای اثر سلیقه ای است و یک نفر نمی تواند یک نظر کلی در این باره بدهد. به هر حال، اگر کتاب ملت عشق را خوانده باشید فیلم برای شما قابل درک تر خواهد بود. در مجموع به نظر می رسد این فیلم متفاوت ارزش تماشا کردن را داشته باشد.

5 1 رای
این نوشته چطور بود؟
اشتراک در
اطلاع از
guest
9 دیدگاه
تازه‌ترین
قدیمی ترین مفید ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments