فیلم غریب روایتگر زندگی مسیح کردستان

معرفی فیلم غریب

سال 1401 فیلم های متعددی اکران شدند؛ اما یکی از پر بیننده ترین آثار فیلم غریب بود. این اثر که در ژانر دفاع مقدس، خانوادگی و درام ساخته شده است به گوشه ای از داستان زندگی شهید محمد بروجردی می پردازد؛ فرمانده ای که مسیح کردستان لقب داشت. در این مقاله، به داستان فیلم غریب معرفی بازیگران، افتخارات و نحوه دانلود و تماشای آنلاین آن می پردازیم.

برای مطالعه بیشتر: بهترین سریال های شبکه نمایش خانگی را بشناسید

داستان فیلم غریب

این فیلم در سال های 1358 و 1359 روایت می شود. داستان درست در اولین سال های پیروزی انقلاب و در دل شورش و بحران های منطقه ای اتفاق می افتد. در سال های اولیه پس از انقلاب، احزاب و گروه های زیادی دست به فعالیت نظامی زدند. اهداف اغلب این اقدامات نیز کسب قدرت و استقلال قومی بود. در کردستان، حزب کومله و دموکرات دست به ایجاد ناآرامی هایی زدند. محمد بروجردی، قهرمان فیلم غریب، از طرف امام خمینی مأموریت پیدا می کند تا به مقابله با این احزاب برود.

محمد بروجردی به عنوان فرمانده سپاه غرب وارد کردستان می شود. در ابتدا، تلاش او بر این است که از درگیری های سنگین دوری کند و تا حد امکان غیر نظامیان را از عواقب این جنگ در امان نگه دارد. با این وجود، در نهایت جنگ میان سپاه پاسداران و اعضای حزب در شهر رخ می دهد. با حمله به مقر حزب کومله، فرمانده آن ها دستگیر می شود. این فرمانده در شرایطی اعزام و موفق می شود که برخی اعضای شورای انقلاب کردستان را از دست رفته می دانستند.

روایت فیلم گیرا و جذاب است و مخاطب را به خوبی با خودش همراه می کند. یکی از ویژگی های مهم این اثر این است که با نشان دان اتفاقات غیر واقعی و ماورایی تلاش نکرده است اسطوره ای دست نیافتنی بسازد. حقیقی بودن شخصیت ها و چالش ها و مشکلاتی که با آن مواجه می شوند از جمله دلایلی است که باعث می شود مخاطب با فیلم ارتباط برقرار کند. در نظر داشته باشید که این فیلم روایتگر صحنه جنگ است. بنابراین، میزان خشونت در آن بالاست و صحنه هایی مانند انفجار، تیرباران کردن افراد، کشتار، جراحات جنگی و … دارد. به همین دلیل، تماشای آن برای کودکان زیر 15 سال مناسب نیست.

دانلود و تماشای فیلم غریب

سازنده و بازیگران فیلم غریب

تولید کنندگان یک اثر و بازیگرانی که در آن نقش آفرینی می کنند تأثیر قابل توجهی بر ماندگاری آن خواهند داشت. کادر قوی این فیلم هم از جمله مواردی است که سبب شده افراد زیادی به تماشای آن بنشینند. کارگردانی این اثر بر عهده محمد حسین لطیفی بوده است. او سازنده فیلمهایی مانند روز سوم، توفیق اجباری و اسب سفید پادشاه است. تهیه کننده فیلم غریب هم حامد عنقا بوده و بابک حمیدیان، پردیس پور عابدینی، حسام محمودی و مهران احمدی بازیگران آن هستند. بابک حمیدیان با توجه به شباهت ظاهری و شناخت قبلی از زندگی این شهید، برای ایفای نقش او انتخاب شده است.

جالب است بدانید محمد بروجردی یکی از بازیگران این فیلم و نوه شهید بروجردی است که با حضور در غریب، اولین تجربه سینمایی خود را رقم زده است. برای نوشتم فیلمنامه و ساخت اثر نیز از کتبی به نام «محمد، مسیح کردستان» استفاده شده است. این کتاب توسط نصرت الله محمود زاده تألیف شده و نوشتن آن حدود 16 سال زمان برده است. فراموش نکنید که این اثر سینمایی حالت بیوگرافی نداشته و تنها بیانگر بازه کوتاهی از زندگی این شخص است.

جوایز و افتخارات

این فیلم برای اولین بار در چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر اکران شد. این اثر در چندین بخش مختلف توانست نامزد دریافت جایزه باشد که در 6 مورد از آن ها برنده شد. جوایز فیلم غریب در این جشنواره عبارت اند از بهترین طراحی صحنه، بهترین جلوه های ویژه میدانی، چهره پردازی، نقش اول زن و بهترین فیلم از نگاه ملی. جایزه ویژه هیئت داوران در بخش مقاومت بین الملل هم به این اثر تعلق گرفت. علاوه بر این، این اثر به عنوان بهترین فیلم در جشنواه فیلم مقاومت نیز انتخاب شد. این افتخارات می توان غریب را به عنوان یکی از بهترین فیلم های سینمای ایران معرفی کند. با مطالعه مقاله بهترین فیلم های ایرانی می توانید علاوه بر غریب، گزینه های جذابی دیگری برای تماشا داشته باشید.

دانلود و تماشای آنلاین فیلم غریب

همانطور که اشاره شد، غریب یکی از بیشترین میزان های فروش و تماشا را در میان آثار سینمایی رقیب خود داشته است. در حقیقت، این فیلم توانست با فروش یک میلیارد و سیصد میلیون تومانی خود در 24 ساعت اول پخش آنلاین، رکورد فروش فیلمهای غیرکمدی را از آن خودش کند. با بررسی نظرات بینندگان و مخاطبان نیز می توان دید که اغلب از تماشای آن لذت برده اند. با توجه به اینکه این اثر هنوز در حال اکران است، امکان دانلود آن وجود ندارد.

شما می توانید برای تماشای فیلم غریب به سینما های سراسر کشور رفته یا از پخش آنلاین استفاده کنید. اکران آنلاین قابلیتی است که به شما امکان می دهد، بلیط خود را از سایت های اشتراک فیلم و سریال تهیه کرده و در منزل خود فیلم غریب را ببینید. این قابلیت در سامانه های مختلفی مانند فیلیمو و نماوا وجود دارد. با خرید بلیط از فیلیمو تا 8 ساعت فرصت دارید که فیلم را تماشا کنید. با توجه به اینکه این اثر حدوداً دو ساعت است، دقت داشته باشید که در اواخر این بازه هشت ساعتی، تصمیم به تماشا نگیرید. اگر برای انتخاب از بین این پلتفرم ها مردد شدید، مطالعه مقاله مقایسه فیلیمو، نماوا و گپ فیلم می تواند برای انتخاب به شما کمک کند.

4 1 رای
این نوشته چطور بود؟
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments