با آلرژی بهار چه کنیم؟ پیشگیری و راه درمان

درمان آلرژی فصلی بهار

بهار فصل گل و شکوفا شدن درخت ها است؛ اما اگر شما هم جزء میلیون ها نفری هستید آلرژی فصلی را تجربه می کنند؛ بهار فصل عطسه، آبریزش بینی و … هم هست. آلرژی یا حساسیت فصلی از پدیده های رایجی است که  همیشه ممکن است اتفاق بیفتد؛ اما وجود آن در بهار بیشتر حس می شود. دلیل اصلی این موضوع هم تغییر آب و هوا و البته گرده گیاهان است. خوشبختانه راه های زیادی برای پیشگیری از این علائم و درمان و کنترل آن ها وجود دارد. اگر می خواهید از دست علائم آزار دهنده حساسیت راحت شوید، همراه ما بمانید. اگر نیاز داشتید که با یک متخصص در ارتباط باشید، اسنپ دکتر را انتخاب کنید. چرا که به صورت آنلاین در هر کجا که باشید امکان ارتباط با بهترین پزشکان را خواهید داشت. علاوه بر این با کد تخفیف اسنپ دکتر می توانید بسیار ارزان از خدمات و امکانات این سرویس استفاده کنید.

آلرژی فصلی چیست و چرا اتفاق می افتد؟

حساسیت فصلی زمانی اتفاق می افتد که سیستم ایمنی بدن شما واکنش بیش از حدی به یک ماده تحریک کننده بیرونی مانند گرده گل نشان می دهد. این ماده ها، آلرژن نامیده می شوند. متداول ترین آلرژن ها مربوط درختان، گیاهان و علف هایی اند که توسط باد گرده افشانی می کنند. گرده گل و گیاهانی که با کمک حشرات گرده افشانی می کنند، سنگین تر از آن است که مدت طولانی در هوا بماند و به همین دلیل واکنش حساسیتی ایجاد نمی کند. با توجه به اینکه فصل باروری گیاهان با یکدیگر فرق دارد، بروز آلرژی در تمام فصول سال امکان پذیر است. با این حال، بیشترین تعداد مبتلایان مربوط به بهار می شود. البته، در نظرداشته باشید که گیاهان تنها یکی از دلایل بروز حساسیت به شمار می آیند. بدن ما ممکن است به هر ماده ای واکنش نشان دهد. در ادامه، این موارد را بیشتر بررسی می کنیم.

علائم آلرژی بهار در کودکان و بزرگسالان

شد، تعداد و تنوع علائم مربوط به آلرژی بهار در هر شخص متفاوت است. به صورت کلی، این حساسیت با نشانه های زیر شناخته می شود.

  • عطسه
  • آبریزش بینی
  • خارش و آبریزش چشم
  • خارش گلو، سینوس ها و کانال گوش
  • گرفتگی گوش ها

برخی علائم دیگر هم وجود دارند که معمولاً کمتر مشاهده می شوند. با این حال ممکن است اگر یکی یا چند تا از آن ها را نشان دهید، حساسیت فصلی داشته باشید. این موارد عبارت اند از سر درد، تنگی نفس و خس خس گلو. بسیاری از افراد ممکن است آلرژی را با سرماخوردگی اشتباه بگیرند. اگرچه علائم این دو تا حدی شباهت دارد؛ اما اگر برای اولین بار آن ها را تجربه می کنید یا درمان ها معمول برای آن جواب نداد، ممکن است با حساسیت سر و کار نداشته باشید. علاوه بر این، علائمی مانند تب از علائم آلرژی نیست.

علائم حساسیت فصلی

راه های پیشگیری و درمان آلرژی بهار

با توجه به اینکه حساسیت های فصلی، در حقیقت یک نوع واکنش شدید به یک آلرژن هستند، درمان قطعی برای آنها وجود ندارد. البته، در برخی از افراد، این علائم خود به خود از بین می روند. بهترین راه مواجهه با نشانه های آزار دهنده آلرژی بهاری این است که تا حد امکان از آن دوری کنید. چطور؟ با پیشگیری. وقتی دلیل بروز حساسیت مشخص است، تنها کاری که باید بکنید این است که تا حد امکان خودتان را در معرض آن ها قرار ندهید.

سعی کنید در روزهای خشک و بادی در خانه و محیط های بسته بمانید. روزهای بارانی و مرطوب بهترین زمان برای بیرون رفتن اند؛ چون گرده گیاهان کمتر در هوا است. علاوه بر این سعی کنید از جابجا کردن وسایل، به خصوص آن هایی که خاک دارند، خوددداری کنید. کارهایی مانند کندن علف های باغچه، باغبانی و مانند آن را هم از لیست خود خط بزنید. اگر بیرون رفتید، پس از بازگشت لباس های خود را عوض کنید و دوش بگیرید تا آلرژن ها از پوست و موی شما شسته شوند. لباس های تمیز و شسته شده را نیز در هوای آزاد بیرون خشک نکنید. اگر حساسیت فصلی شدید دارید یا حس می کنید هیچ کدام از این کار ها کافی نیست، هنگام بیرون رفتن از ماسک استفاده کنید.

یکی دیگر از راه های پیشگیری از آلرژی بهار، تمیز نگه داشتن هوای داخل منزل است. سعی کنید در خانه، محل کار و ماشین خود از دستگاه تهویه استفاده کنید. با توجه به نوع دستگاه خود، فراموش نکنید که فیلتر آن را تعویض کنید. سعی کنید رطوبت داخل خانه زیاد نباشد. از دستگاه های قابل حمل تصفیه هوا در اتاق خواب خود استفاده کنید. برای تمیز کردن کف خانه هم از جارویی استفاده کنید که فیلتر هپا (HEPA) داشته باشد.

با این داروها آلرژی بهار را درمان کنید

دارو های زیادی به شکل های مختلف، برای مقابله و درمان با آلرژی بهار وجود دارد. خوشبختانه برای تهیه بسیاری از آن ها نیازی به نسخه ندارید و می توانید به راحتی آن ها را از داروخانه بخرید. اولین و رایج ترین داروی حساسیت فصلی آنتی هیستامین هایی هستند که به صورت خوراکی به فروش می رسند. متداول ترین داروهای آنتی هیستامین عبارت اند از سیتریزین، لوراتادین و فسکوفنادین. این ها به صورت قرص مصرف می شوند و در کنترل عطسه، خارش، آبرزیش و گرفتگی بینی و آبریزش چشم کاربرد دارند.

درمان آلرژی بهار

داروهای کورتیکواسترئویدی نیز از جمله درمان های معمول حساسیت فصلی به شمار می آیند. نحوه کار این داروها متفاوت است و معمولاً با رفع التهاب، به کاهش علائم شما کمک می کنند. این داروها به صورت قطره و اسپری های مختلف برای بینی و چشم به فروش می رسند. بسته به علائم خود یا تجویز پزشک می توانید از اسپری تنفسی یا قطره های چشمی و بینی استفاده کنید. دقت داشته باشید که این موارد را نباید خودسرانه برای زمان طولانی استفاده کنید.

در موارد شدید و در صورتی که درمان های متداول جوابگو نباشند، می توان از داروهای تزریقی حساسیت فصلی برای درمان آلرژی بهار استفاده کرد. آنتی هیستامین، کوتیکواستروئیدها و … می توانند به این شکل تجویز شوند. برخی از آن ها عبارت اند از دیفن هیدرامین، سیتریزین، لوراتادین، فسکوفنادین و دسلوراتادین. این نکته را نیز به خاطر داشته باشید که اغلب دارو های ضد حساسیت خواب آورند. پس در مواقعی مانند رانندگی از مصرف آن ها خودداری کنید.

0 0 رای
این نوشته چطور بود؟
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments