18 تا از بهترین فیلم های کمدی ایرانی

معرفی بهترین فیلم های کمدی ایرانی

سینمای ایران را می توان از نظر زمان بندی به دو بخش قبل و پس از انقلاب تقسیم کرد. در حقیقت، تأثیر شرایط فرهنگی و سیاسی باعث شده دو وجه کاملاً متفاوت از سینما را در ایران شاهد باشیم. اگر بخواهیم به سینمای ایران پس از انقلاب سال 57 بپردازیم، باید گفت که فیلم های متعددی در ژانرهای کاملاً متفاوت ساخته شده است. همواره یکی از محبوب ترین و درآمدزاترین فیلم ها در ایران، فیلم های کمدی بوده اند. در این مقاله، به بررسی بهترین فیلم های کمدی ایرانی که در 40 سال اخیر تولید شده اند خواهیم پرداخت. اگر به دنبال تماشای فیلم باکیفیتی بالا هستید، می توانید از پلتفرم های تماشای آنلاین فیلم و سریال استفاده کنید. فیلیمو، نماوا و گپ فیلم از بهترین سرویس هایی هستند که در بین مردم محبوبیت بالایی دارند. برای خرید اشتراک از پلتفرم نماوا می توانید از کد تخفیف نماوا استفاده کنید و اگر فیلم مورد علاقه تان در آن جا نبود، می توانید با کد تخفیف فیلیمو، اشتراک این سرویس را هم با قیمتی ارزان داشته باشید.

معرفی بهترین فیلم های کمدی تاریخ سینمای ایران

سینمای ایران در طول زمان دچار فراز و نشیب های فراوانی بوده است. پس از انقلاب و به خصوص در زمان جنگ فیلم های کمدی به علت وجود شرایط سخت برای مردم بسیار کم فروغ شد. با اتمام جنگ و در طول دهه شصت فیلم سازان، آثار کمدی – اجتماعی متفاوتی را در سینماهای ایران به نمایش گذاشتند. این سبک فیلم سازی تقریباً تا دهه هشتاد ادامه داشته است.

پس از آن و در 20 سال اخیر، تولید آثار کمدی با ماهیت سیاسی بیشتر دیده می شود. هم اکنون فیلم های کمدی در انواع متفاوتی تولید شده و به روی پرده می روند. این تنوع در فیلم سازی می تواند مخاطبان مختلف را راضی نگه دارد. شاید دلیل استقبال خوب از این آثار هم همین باشد. حالا زمان آن رسیده که بهترین فیلم های کمدی ایرانی را با هم بررسی کنیم. در ادامه لیست بهترین فیلم های سینمایی طنز ایرانی را مشاهده می کنید. از قدیمی ترین تا جدیدترین آثار در این لیست قرار دارند.

1. اجاره نشین ها، از بهترین فیلم های طنز ایرانی در دهه 60

اجاره نشین ها، از بهترین فیلم های کمدی ایرانی در دهه 60
  • نویسنده و کارگردان: داریوش مهرجویی
  • بازیگران: عزت‌ الله انتظامی، اکبر عبدی، ایرج راد، حمیده خیر آبادی و …
  • سال انتشار: ۱۳۶۶

همانطور که گفتیم بعد از جنگ، حال و هوای ایران به کمی شادی و  حال خوب نیاز داشت. اجاره نشین ها درست در همین زمان منتشر شد. این فیلم با داشتن یک تم کمدی اجتماعی و تحت الشعاع قرار دادن طبقات مختلف مردم توانست فضای حاکم بر سینمای ایران را تغییر دهد. از همین حیث، این اثر می تواند مهم ترین فیلم کمدی سینمای ایران نامیده شود.

این اثر داستان یک ساختمان را روایت می کند. ساختمانی که مالک آن فوت شده و مباشر او قصد دارد آپارتمان ها را به دست آورد. طرف دیگر این ماجرا ساکنین هستند. کشمکش آن ها با یکدیگر می تواند جالب توجه باشد. همچنین، حضور بازیگران بزرگ سینمای ایران در این اثر آن را به فیلم محبوبی تبدیل کرده است.

2. فیلم کمدی آدم برفی

فیلم کمدی آدم برفی
  • نویسنده و کارگردان: داوود میرباقری
  • بازیگران: اکبر عبدی، داریوش ارجمند، آزیتا حاجیان، محمد رضا شریفی نیا، پرویز پرستویی و …
  • سال انتشار: ۱۳۷۶

آدم برفی در سال 1373 تولید و در جشنواره فجر روی پرده رفت. پس از آن این فیلم توقیف شد و تا 3 سال بعد نتوانست مجوز اکران دریافت کند. در همان سال آدم برفی به پر فروش ترین و پر مخاطب ترین فیلم تبدیل شد. این فیلم به دلیل داستان خاصی که داشت در سخت گیری های فرهنگی آن زمان حواشی بسیاری ایجاد کرد. همین امر باعث شد مخاطبان تمایل زیادی برای تماشای آن داشته باشند.

داستان فیلم از جایی شروع می شود که عباس خاکپور تصمیم می گیر یک راه عجیب را برای دریافت ویزای آمریکا امتحان کند. این شخصیت خود را به شکل یک زن در می آورد تا بتواند به واسطه ازدواج با یک فرد مقیم آمریکا به این کشور مهاجرت کند. در همین حین عشق به سراغ او می آید و ماجرا های جالبی به دنبال آن اتفاق می افتد.

3. فیلم جذاب مارمولک

فیلم جذاب مارمولک
  • نویسنده و کارگردان: پیمان قاسم‌خانی ، کمال تبریزی
  • بازیگران: پرویز پرستویی، بهرام ابراهیمی، رضا سعیدی، مهران رجبی و…
  • سال انتشار: ۱۳۸۲

یکی از جذاب ترین و متفاوت ترین فیلم های طنز ایرانی بدون شک مارمولک است. این فیلم موفق شد در بیست‌ و دومین دوره جشنواره فیلم فجر سیمرغ بلورین بهترین نویسنده و بهترین فیلم از نگاه تماشاگران را از ان خود کند. طنز انتقادی و اجتماعی قاسم خانی در کنار بازی چشم گیر پرویز پرستویی در این اثر توانست به شدت برای مخاطبان جذاب باشد. به طوری که هنگام اکران این فیلم در سینما تقریباً در تمام سانس ها سالن مملو از جمعیت بود.

این فیلم بیانگر زندگی شخصی به نام رضا است که به جرم سرقت در زندان است. این فرد در طی یک اتفاق در بیمارستان بستری می شود. رضا در ادامه، با یک لباس روحانیت از بیمارستان فرار می کند. این فرد مجبور می شود مدتی در یک شهر به عنوان امام جماعت زندگی کند. تناقض در شخصیت رضا و انتظاری که مردم از او دارند نقطه عطف و بخش جذاب این ماجرا است.

4. کمدی موزیکال مکس

کمدی موزیکال مکس از بهترین فیلم های کمدی ایرانی
  • نویسنده و کارگردان: پیمان قاسم خانی، سامان مقدم
  • بازیگران: فرهاد آئیش، گوهر خیر اندیش، محمد رضا شریفی نیا، رامبد جوان، پگاه آهنگرانی و..
  • سال انتشار: ۱۳۸۳

 فیلم موزیکال مکس را می توان یکی از بهترین  فیلم های کمدی ایرانی در دهه 80 دانست. این اثر با خلاقیت پیمان قاسم خانی در خلق شخصیت و نوشتن فیلم نامه های طنز انتقادی توانست جایگاه ویژه ای در بین اهالی سینما برای خود دست و پا کند. در زیر پوسته این داستان در حقیقت به تفاوت ها و کنار آمدن با آن ها اشاره می شود. اگرچه در نگاه اول اینگونه به نظر نمی رسد؛ اما مکس یک داستان اجتماعی در راستای اصلاح روابط سیاسی است.

داستان از این قرار است که وزارت ارشاد ایران تصمیم می گیرد از بزرگان موسیقی تجلیل کند. در این بین یکی از دعوتنامه ها به جای یک موسیقی دان برجسته برای یک خواننده کاباره ای به نام مکس ارسال می شود. حالا این خواننده خالتور به عنوان یکی از مفاخر موسیقی ایرانی وارد کشور می شود و ادامه ماجرا …

5. ورود آقایان ممنوع، از بهترین فیلم های کمدی ایرانی

ورود آقایان ممنوع، از بهترین فیلم های کمدی ایرانی
  • کارگردان: رامبد جوان
  • بازیگران: رضا عطاران، ویشکا آسایش
  • سال انتشار: ۱۳۸۹

یکی از جذاب ترین فیلم های کمدی ایرانی ورورد آقایان ممنوع است. این فیلم از همان ابتدایی ترین روز های اکران با استقبال زیاد مخاطبان و در نتیجه فروش بسیار خوبی رو به رو شد. در مجموع با فروش بیش از 5 میلیاردی، این اثر  دومین فیلم پر فروش در زمان اکران بوده است. همچنین، ویشکا آسایش توانست با هنرمندی در این فیلم، سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول زن در بیست و نهمین جشنواره فیلم فجر را از آن خود کند.

داستان از جایی شروع می شود که یک معلم مرد وارد یک مدرسه دخترانه می شود. این مدرسه کمی با جاهای دیگر متفاوت است. چراکه به واسطه حضور یک مدیر سخت گیر، ورود آقایان در این محل ممنوع است. حالا با ورود آقای جبلی به این مدرسه همه چیز به هم می ریزد و اتفاقات جذابی در ادامه رخ می دهد.

6. فیلم جذاب نهنگ عنبر

فیلم جذاب نهنگ عنبر
  • نویسنده وکارگردان: مانی باغبانی، سامان مقدم
  • بازیگران: رضا عطاران، مهناز افشار، ویشکا آسایش، سام نوری و ..
  • سال انتشار: ۱۳۹۴

سال ها پس از اکران فیلم مکس، سامان مقدم باز هم یک اثر جنجالی را برای سینمای ایران تولید کرد. این فیلم پس از سانسور های متعدد بالاخره توانست مجوز اکران بگیرد و در نهایت هم به یکی از محبوب ترین و بهترین فیلم های کمدی ایرانی تبدیل شد. این فیلم با نگاه اجتماعی و انتقادی، در کنار زنده کردن حال و هوای دهه شصت ایران توانست بسیار موفق ظاهر شود.

نهنگ عنبر حال و هوای بسیار شاد و جذابی دارد. داستان فیلم درباره زندگی و چالش های چند جوان در دهه شصت است. در ادامه، درسال 96 قسمت دوم این فیلم جذاب منتشر شد که زندگی این افراد پس از سی سال را به نمایش گذاشت و مثل فیلم اول توانست نظر مخاطبان با به خود جذب کند.

مطالعه بیشتر: 10 تا از بهترین فیلم های ایرانی

7. گشت ارشاد

گشت ارشاد
  • نویسنده وکارگردان: مازیار وکیلی ، سعید سهیلی
  • بازیگران: حمید فرخ نژاد، ساعد سهیلی، پولاد کیمیایی
  • سال انتشار: ۱۳۹1-1399

هر زمان که بخواهیم درباره بهترین فیلم های کمدی ایرانی صحبت کنیم، گشت ارشاد قطعاً در لیست قرار می گیرد. نظرات که درباره فیلم ها ارائه می شود بسیار متفاوت و وابسته به سلیقه افراد است ولی گشت ارشاد را می توان متفاوت ترین و جسورانه ترین فیلم کمدی سینمای ایران دانست. گشت ارشاد 1 در تابستان سال 91 تولید شد. اگرچه این فیلم فقط برای مدت کوتاهی اکران شد؛ اما امروزه کمتر کسی است که آن را تماشا نکرده باشد. گشت ارشاد یک، داستان سه فردی را روایت می کرد که خود را به عنوان ماًموران گشت ارشاد جا می زدند و از این طریق از مردم اخاذی می کردند. داستان زندگی عباس، عطا و حسن به قدری جذاب روایت می شود که نمی توانید از آن چشم بردارید.

در ادامه، گشت ارشاد 2 در سال 96 تولید و اکران شد که ادامه همان ماجرا را با همان تیم بازیگری روایت می کرد. در مجموعه گشت ارشاد شاهد انتقاد های بسیار جدی سیاسی و اجتماعی در قالب خنده دار ترین صحنه ها خواهید بود. در نهایت گشت 3 با بازی امیر جعفری و بهنام بانی در سال های اخیر تولید شد. در حقیقت، درون مایه انتقادی در این فیلم کاملاً حفظ شده؛ اما به نظر می رسد به جذابیت تولیدات قبلی نباشد.

8. هزارپا

هزارپا
  • نویسنده و کارگردان:  امیر برادران، ابوالحسن داوودی
  • بازیگران: رضا عطاران، جواد عزتی، سارا بهرامی، مهران احمدی
  • سال انتشار: ۱۳۹۷

هزارپا در همان روز های ابتدایی اکران موفق شد رکورد بزند و به یکی از پر فروش ترین فیلم های تاریخ سینمای ایران تبدیل شود. این اثر جذاب با بازی بی نظیر رضا عطاران و جواد عزتی به یک فیلم جذاب تبدیل شده است. ابوالحسن داوودی همواره یکی از کارگردانان به نام عرصه کمدی در ایران بوده است. این کارگردان مشهور ایرانی، آثار کمدی خود را با مضمون اجتماعی و سیاسی به مخاطبان عرضه می کند. در هزار پا، به داستان فردی پرداخته می شود که خود را به جای یک مجروح جنگی جا می زند. تناقض شخصیت ها، بازی هنرمندانه بازیگران، کارگردانی بسیار خوب و توجه به جزئیات را می توان از مهم ترین دلایل موفقیت این فیلم دانست.

9. مهمان مامان

مهمان مامان
  • نویسنده و کارگردان:  داریوش مهرجویی
  • بازیگران: گلاب آدینه، پارسا پیروزفر، حسن پورشیرازی، امین حیایی، نسرین مقانلو، ملیکا شریفی نیا و…
  • سال انتشار: 1383

مهمان مامان یکی از محبوب ترین فیلم های سینمای ایران نه تنها در ژانر کمدی بلکه در میان تمام آثار اکران شده محسوب می شود. صمیمیت و سادگی اسن فیلم به قدری زیاد است که بیننده احساس می کند در حال تماشای یک بخش از زندگی حقیقی یک خانواده است. این فیلم عادات و فرهنگ های ایرانی مثل مهمان نوازی را به خوبی به تصویر می کشد. داستان از یک خانه شلوغ و پر هیاهو آغاز می شود. خانواده ای که با مشکلات مالی دست و پنجه نرم می کنند ناگهان میزبان یک زوج جوان می شوند. در این فیلم خواهید دید که چگونه همدلی و کمک به یکدیگر می تواند این مشکلات مالی و اقتصادی را حل و فصل کند.

10. مصادره

فیلم کمدی ایرانی مصادره
  • نویسنده و کارگردان: علی فرقانی- مهران احمدی
  • بازیگران: رضا عطاران، هومن سیدی، بابک حمیدیان، هادی کاظمی، مهران احمدی و..
  • سال انتشار: 1396

زمانی که مهران احمدی تصمیم گرفت برای اولین بار کارگردانی را تجربه کند، شاید کمتر کسی انتظار داشت حاصل کار به این شدت جذاب باشد. این فیلم از نظر فضای داستانی بسیار مورد استقبال مخاطبان بوده است. با این حال بزرگترین نقطه قوت مصادره بدون شک حضور بازیگران توانمند مخصوصاً جواد عطاران و هومن سیدی است. داستان فیلم درباره یک نیروی ساواک است که به وسیله شرکت در لاتاره یک زمین 500 متری برنده می شود. در ادامه، بخت با این فرد یار نیست و پس ا انقلاب مجبور به مهاجرت از کشور می شود. حالا باید دید سرنوشت این ملک چگونه رقم خواهد خورد.

11. چشم و گوش بسته

چشم و گوش بسته
  • نویسنده و کارگردان: هما بذر افشان، فرزاد موتمن
  • بازیگران: امین حیایی، بهرام افشاری، آناهیتا درگاهی، مسعود کرامتی، لیندا کیانی
  • سال انتشار: 1398

چشم و گوش بسته یک داستان جذاب و بسیار متفاوت است. در این ماجرا خواهید دید که دو نفر با نقص های حسی چگونه یکدیگر را تکمیل می کنند. ماجرا از قتلی در یک مغازه آغاز می شود که فقط دو شاهد دارد. یکی ناشنواست و صدای گلوله را نشنیده. بنابراین خیلی دیر به محل حادثه می رسد و فقط جنازه را میبیند. دیگری اما همه صدا ها را شنیده ولی نابیناست و چیزی ندیده است. ترکیب این دو شخصیت و ماجراهایی که باوجود ناتوانی کنار هم طی می کنند برای بیننده بسیار جالب توجه است. البته بدون شک بازی بی نظیر حیایی و افشاری در کنار هم این اثر را به یکی از بهترین فیلم های کمدی ایرانی تبدیل کرده است.

12. رحمان 1400

رحمان 1400
  • نویسنده و کارگردان: بابک و میثم کایدان – منوچهر هادی
  • بازیگران: سعید آقاخانی، مهران مدیری، یکتا ناصر، بهرام افشاری، ساره بیات و محمد رضا گلزار
  • سال انتشار: 1397

در ادامه لیست، به یکی از پرحاشیه ترین فیلم های کمدی ایرانی می رسیم. رحمان 1400 فیلم جذاب و خنده داری است که در سال 1397 اکران شد. تنها چند هفته پس از اکران با اعلام این که نسخه در حال پخش اصلاح شده نیست، این اثر توقیف شد. با این حال، در همان مدت کوتاه با استقبال خوبی مواجه شد. پس از توقیف هم این فیلم پخش شد و مخاطبان بسیازی آن را تماشا کردند. رحمان 1400 در قالب خنده به بررسی اختلاف طبقاتی می پردازد. ماجرا از این قرار است که رحمان متوجه می شود سرطان دارد و به زودی از دنیا می رود. سپس تصمیم می گیرد کاری کند که پسر رئیسش او را بکشد تا پول دیه زندگی خانواده اش را کمی بهبود بخشد.

فیلم های کمدی ایرانی جدید

اگر بخواهیم صادق باشیم باید بگوییم که در سال های اخیر، چندان فیلم های خوبی روی پرده سینما نرفتند؛ اما در این بین بهضی از کارگردانان و تهیه کنندگان موفق شدند با ساحت فیلم هایی با محتواهای متفاوت، نظر مخاطبان را به خود جلب کنند. اگر مدت هاست که فیلم طنز تماشا نکرده اید و فیلم های قبلی برایتان تکراری است. در ادامه فیلم هایی که از 1400 به بعد ساخته شده اند را معرفی کرده ایم.

13. شادروان؛ فیلمی طنز با داستان غم انگیز

فیلم کمدی شادروان
  • نویسنده و کارگردان: حسین نمازی – حسین نمازی
  • بازیگران: بهرنگ علوی، سینا مهراد، رضا رویگری، گلاره عباسی، نازنین بیاتی و رویا تیموریان
  • سال انتشار: 1400

داستان شادروان درباره دردسرهای یک خانواده پس از فوت ناگهانی پدرشان است. وضع مالی این حانواده به قدری ضعیف است که حتی توان پرداخت خرج کفن و دفن پدرشان را هم ندارند. در کل با محتوای غم انگیزی رو به رو هستیم که در آن از عناصر طنز استفاده شده است.

14. سگ بند فیلم پرفروش 1401

فیلم ایرانی سگ بند
  • نویسنده و کارگردان: حمید اکبری خامنه – مهران احمدی
  • بازیگران: مهران احمدی، امیر جعفری، مرحوم سیروس گرجستانی، بهرام افشاری، بهاره کیان افشار، نازنین بیاتی و…
  • سال انتشار: 1400

سگ بند با فروش بالای خود توانست پرفروش ترین فیلم سال 1401 باشد. فیلم درباره یک کشتی گیر سابق است که قصد دارد برای پولدار شدن به همراه دوست و شاگرد خود به ارمنستان برود. اتفاقات از جایی سروع می شود که سفر آن ها آغاز می شود.

15. چند میگیری گریه کنی 2

فیلم کمدی ایرانی
  • نویسنده و کارگردان: رحیم بهبودی‌ فر – علی توکل‌ نیا
  • بازیگران: حامد آهنگی، ابوالفضل پورعرب، عباس جمشیدی فر، محیا دهقانی و…
  • سال انتشار: 1401

این فیلم پس از گذشت 16 سال، در ادامه فیلم قبلی منتشر شد. فیلم در مورد پسر پیرمردی با وضع مالی بسیار خوب بود که برای گرفتن ارث پدری خود پس از 30 سال به کشور می آید؛ اما در ابتدا باید وصیت پدر را اجرا کند. وصیت پدر از این قرار بود که او برای 7 مراسم ختم هزینه کند. البته برای خانواده هایی که نیازمند اند.

16. بخارست؛ فیلم طنز مخاطب پسند

بخارست فیلم طنز مخاطب پسند
  • نویسنده و کارگردان: حمزه صالحی – مسعود اطیابی
  • بازیگران: پژمان جمشیدی، غلامرضا نیکخواه، حسین یاری، هادی کاظمی، امیرحسین آرمان و…
  • سال انتشار: 1401

این اثر درباره دو بردار است که جلیل و جلال نام دارند. یکی از آن ها در تاکسی و دیگری در استخر مشغول به کار است. جلیل روزی فیلم های مخفی را در اینستاگرام منتشر می کند. در این بین با یکی از ویدئو ها با دردسر بزرگی رو به رو می شود.

17. فسیل؛ طنز ایرانی جدید

فیلم طنز فسیل
  • نویسنده و کارگردان: کریم امینی، علی باطنی، آرمین طهماسبی، حمزه صالحی – کریم امینی
  • بازیگران: سعید آقاخانی، مهران مدیری، یکتا ناصر، بهرام افشاری، ساره بیات و محمد رضا گلزار
  • سال انتشار: 1402

فسیل نه تنها رکورد پرفروش ترین فیلم 1402 را از آن خود کرد بلکه توانست پرفروش ترین فیلم تاریخ سینمای ایران هم باشد. در این فیلم سه برادر به نام های سعید، اسی و وفا حضور دارند. آن ها قبل از انقلاب با فعالیت های خود در پی کسب شهرت بودند. با انقلاب و به وجود آمدن تغییرات فرهنگی، اوضاع این سه دوست به کلی تغییر کرد.

مطالعه بیشتر: نقد و بررسی فیلم سینمایی فسیل

18. شهر هرت از بهترین فیلم های کمدی

فیلم کمدی شهر هرت
  • نویسنده و کارگردان: مهدی محمدنژادیان، پدرام کریمی – کریم امینی
  • بازیگران: شبنم مقدمی، پژمان جمشیدی، بابک کریمی و…
  • سال انتشار: 1402

شهر هرت تاکنون 76 میلیارد و 909 میلیون تومان فروش داشته است. داستان یک فیلم ایرانی درباره خواهر و برادری به نام های پرویز و پرستو است. این خواهر و برادر از اقشار ضعیف جامعه هستند که از طریق سرکیسه کردن مردم، خرج خود را در می آورند. در این بین نامرد پرستو در زندان بوده و او برای آزاد کردن نامزدش به جز کلاهبرداری چاره ای ندارد. داستان این گونه است که پرویز با یک ماشین نعش کش به درب خانه افراد ثروتمند رفته و اطلاعاتی را برای خواهرش جمع می کند. پرستو در ادامه خود را به عنوان زن دوم متوفی معرفی می کند و سعی می کند که با یک صیغه نامه جعلی، حق السکوت دریافت کند. روزی این خواهر و برادر با یک باند مافیایی و خطرناک رو به رو می شوند و ادامه داستان. فسیل و شهر هرت را می توان از بهترین فیلم های کمدی ایرانی در سال 1402 دانست که ارزش دیدن دارند.

3.9 9 رای
این نوشته چطور بود؟
اشتراک در
اطلاع از
guest
28 دیدگاه
تازه‌ترین
قدیمی ترین مفید ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments