10 ایده تزئین غذای افطاری و میز شام

تزئین غذای افطاری

فرقی نمی کند که برای یک مهمانی بزرگ تدارک ببینید یا یک جمع خانوادگی، در هر صورت جذاب بودن چیدمان سفره یا میز غذاخوری بسیار مهم است. دیزاین مناسب غذا می تواند انرژی بخش باشد و اشتهای شما را باز کند. سفره های افطار جذاب و رنگارنگ یکی از مهم ترین شاخصه های شروع ماه رمضان هستند. در این مقاله قصد داریم ایده هایی را برای تزئین غذای افطاری در اختیار شما قرار دهیم. امیدوارم با مطالعه این مطلب بتوانید افطار های این ماه رمضان را متفاوت تر از همیشه صرف کنید.

ماه رمضان و مهمانی های دلچسب افطاری

به طور کلی، ماه رمضان یکی از زمان هایی است که مهمانی های متعددی برگزار می شود. طبق دستورات دینی ما، افطاری دادن یک عمل خیر محسوب می شود. به همین دلیل، تعداد زیادی از افراد شب های ماه رمضان را برای برگزاری مهمانی و دور هم جمع کردن اقوام و دوستان خود انتخاب می کنند. از طرف دیگر، ماه رمضان سال جدید با تعطیلات نوروز ادغام شده است. همین موضوع نشان می دهد که احتمالاً در این ایام مهمانی های خوبی در پیش خواهد بود.

زمانی که صحبت از یک مهمانی خوب می شو، یکی از دغدغه های ذهنی میزبان چیدن یک سفره یا میز غذای جذاب و شیک خواهد بود. تزئین غذا می تواند بسیار جلوه خوبی داشته باشد. البته که این امر محدود به مهمانی ها نیست و برای یک وعده غذایی خانوادگی هم می تواند ایده بسیار خوبی باشد.

برای مطالعه بیشتر: باید ها و نباید های تغذیه در ماه رمضان

انتخاب رومیزی مناسب برای تزئین غذای افطاری

استفاده از ظروف شیک

از دیگر موارد مهمی که در تزئین غذای افطاری باید در نظر داشته باشید، استفاده از ظروف مناسب است. مهم ترین نکته ای در مورد این موضوع باید در نظر داشته باشید، این است که رنگ همه ظروف با هم هماهنگ باشد. در سفره های افطاری ترکیبی از مواد مغذی مثل خرما و نان و پنیر برای باز کردن روزه و غذای های گرم برای شام وجود دارد. به یاد داشته باشید که برای سرو همه این خوراکی ها باید از ظروف یکدست و ست استفاده کنید.

نکته دیگری که در مورد ظروف وجود دارد، انتخاب رنگ است. به طور کلی، ظروف سفید رنگ بهتر باعث می شوند که غذای شما و تزئینات آن بهتر به چشم بیاید. از سوی دیگر، ظرف های رنگی هم می تواند باعث جذاب شدن سفره باشد. به هر حال انتخاب میان آن ها سلیقه ای است و نمی توان گفت کدام یک بهتر است. علاوه بر این، استفاده از ظرف هایی که دارای چند قسمت هستند هم برای سفره افطار جالب به نظر می رسد. می توانید خرما، بامیه، پنیر و هرچیزی که برای افطار لازم است را در کنار هم قرار دهید. این ایده برای کسانی که فضای کم تری برای پذیرایی دارند بسیار کاربردی و مفید است.

استفاده از سبزیجات برای تزئین غذای افطار

سبزیجات مختلف به خاطر رنگ های جذابی و متنوعی که دارند، می توانند یک انتخاب خوب برای تزئین غذا های مختلف باشند. انواع سبزی خوردن، هویج، گوجه، فلفل دلمه ای، ذرت و… را می توانید در کنار غذای خود سرو کنید و رنگ و لعاب جذابی به غذا بدهید. علاوه براین، مصرف سبزیجات در کنار غذا می تواند بسیار مفید نیز باشد. نکته مهمی که باید رعایت کنید قرار دادن سبزیجات در کنار غذا هایی است که در ترکیب با هم طعم خوبی داشته باشند.

تزئین غذا با کمک قالب

تزئین غذا با کمک قالب های مختلف

یکی از ایده های بسیار خوب برای تزئین غذای افطاری استفاده از قالب های متنوع است. با کمک این قالب ها می توانید غذا های خود را به شکل اشکال هندسی مختلف سرو کنید. البته این روش برای همه غذا ها قابل استفاده نیست. یکی از غذا هایی که با این روش تزئین به بهترین شکل ممکن در می آید، ته چین است. به طور کلی برنج را می توانید با قالب به شکل های مختلف در بیاورید. همچنین، از قالب های فلزی برای سرخ کردن انواع کوکو به شکل های مختلف نیز می توانید استفاده کنید.

تزئین غذا ها هنگام سرو

توجه داشته باشید که ظاهر غذای شما دقیقاً به اندازه کیفیت و طعم آن اهمیت دارد. اگر می خواهید یک میز جذاب تدارک ببینید باید غذای شما ظاهری اشتها آور داشته باشد. به همین دلیل تزئین غذا یکی از مهم ترین کارهایی است که باید انجام دهید. تزئین پلو با زرشک، زعفران و حتی خلال بادام و پسته می تواند یک ایده دلنشین بری سرو این غذا باشد.

در مورد خوراک ها مثل مرغ، کباب، جوجه، کوکو ها و… نیز می توانید غذای خود را با استفاده از سبزیجات و به اصطلاح دورچین ها تزئین کنید. برای استفاده از این روش دیزاین بهتر است از سبزیجات و خوراکی هایی استفاده کنید که خوردن آن ها به همراه غذای اصلی لذت بخش باشد. انواع ترشیجات، سبزیجات مختلف مثل ذرت، کلم، گوجه، هویج و…، خیار شود و مواد غذایی مشابه را می توانید برای این منظور استفاده کنید.

از سس های مختلف استفاده کنید

اگر برای سرو غذا به یک رستوران شیک بروید، حتماً می بینید که برای گارنیش از سس های مختلف استفاده می کنند. این ایده می توانید بسیار شیک، جذاب و خاص باشد. برای غذا هایی مثل پاستا، لازانیا، رولت گوشت، استیک و.. که با سس های مخصوص خوشمزه تر هستند، می توانید از این روش برای تزئین غذای افطار استفاده کنید.

تزئین ظروف حیلم و آش

انواع آش و حلیم را می توان به عنوان خوارکی های جدایی ناپذیر از ماه رمضان معرفی کرد. این غذا های خوشمزه را می توان به عنوان غذای اصلی یا پیش غذا سرو کرد. در هر صورت حواستان باشد که قبل از آوردن ظرف های آش و حلیم آ نها را با محصولات مناسب تزئین کنید. مثلاً برای تزئین آش می تواند از کشک، پیاز داغ، سیر داغو نعناع داغ استفاده کنید. برای حلیم نیز عمدتاً از دارچین و خلال بادام برای تزئین استفاده می شود.

سینی افطار

یک سینی بزرگ به جای سفره افطار

یکی از ایده های جذابی که به راحتی می توانید برای تزئین غذای افطار مورد استفاده قرار دهید، آماده کردن سینی افطاری است. با توجه به این که بهتر است بین افطار و خوردن شام سنگین فاصله باشد، می توانید یک سینی افطار قبل از آماده شدن غذای اصلی تدارک ببینید. در این سینی هر چیزی که برای باز کردن روزه لازم است را قرار دهید. تنها نکته مهم استفاده از ظروف کوچک برای جا شده همه مواد مورد نیاز است.

برای مطالعه بیشتر: غذا های مجلسی برای مهمانی ماه رمضان

توجه به جزئیات برای تزئین غذای افطاری

توجه به جزئیات

برای این که تزئین غذای افطاری شما بدون نقص باشد باید به جزئیات دقت کنید. مثلا قاشق و چنگال ها باید هماهنگ باشند. چینش ظروف باید اصولی و هماهنگ باشد. در کنار این موارد باید چینش را به گونه ای انجام دهید که دسترسی به خوراکی های مختلف برای همه میهمانان امکان پذیر باشد. علاوه براین، استفاده از دستمال های طرحدار و زیبا، قرار دادن زیر لیوانی و زیر بشقابی و توجه به نکات ریز دیگر می تواند میزبانی شما را به بهترین حالت، ممکن کند.

آماده کردن دسر های رنگارنگ

یکی از چیز هایی که می تواند به سفره های شما زیبایی ببخشد، وجود دسر های خوش رنگ و لعاب است. دسر ها علاوعه بر این که بسیار خوشمزه و محبوب هستند، معمولاً ظاهر زیبایی هم دارند. به همین دلیل وجود آن ها می تواند میز پذیرایی شما را لوکس تر و جذاب تر کند. برای ماه رمضان تدارک دسر های مقوی و تزئین آن ها می تواند یک پیشنهاد خوب باشد. شیرینی های خرمایی، رنگینگ، حلوا، کاچی، شله زرد، فرنی و شیر یرنج نمونه هایی از دسر های خوشمزه و مفید هستند.

به علاوه، شیرینی های دیگر مانند زولبیا و بامیه، ژله، تیرامیسو، انواع تارت، کرم کارامل، دسر های میوه ای و .. نیز می تواند برای سرو در کنار غذا مناسب باشد. در هر صورت، هر کدام از این دسر ها را که انتخاب کردید با دیزاین های شیک و ساده در کنار غذا قرار دهید تا سفره ای رنگارنگ و جذاب داشته باشید.

دسر های متنوع

سالاد های متنوع و تزئین شده

یکی از مهم ترین بخش ها در سر غذا انتخاب سالاد مناسب است. حالا اگر این سالاد را با دیزاین خوب سر سفره بیاورید، یک روش خوب برای تزئین غذای افطاری محسوب می شود. پیشنهاد ما برای بهتر شدن تدارکات پذیرایی شما این است که از سالاد فصل دل بکنید و انواع دیگری از سالادها را امتحان کنید. سالاد اندونزی، سالاد روسی، سالاد ماکارونی، سالاد سالسا مکزیکی، سالاد یونایی و … می توانند گزینه های جذابی باشند.

سالاد برای تزئین غذای افطاری

سخن پایانی

روش های ذکر شده در این مقاله به شما کمک می کند تا غذای افطار خود را به بهترین حالت ممکن سرو کنید. از این ایده های برای مهمانی های مختلف می توان استفاده کرد. به یاد داشته باشید که تزئین غذا می تواند تاثیر زیادی بر اشتها و میل افراد برای غذا خوردن داشته باشد.

3 2 رای
این نوشته چطور بود؟
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments