14 ترفند طلایی خانه تکانی سریع ویژه عید نوروز 1403

خانه تکانی سریع و کامل

امروزه با توجه به اشتغال اکثر افراد خانواده و افزایش درگیری های روزمره، معمولاً وقت کافی برای خانه تکانی اساسی وجود ندارد. از سوی دیگر، تمیز کردن خانه و قرار گرفتن در حال و هوای نوروز هم چیزی نیست که بتوان حذف کرد. به همین دلیل، رعایت کردن برخی نکات که در عین سادگی برای تمیز کردن خانه در سریع ترین زمان ممکن مؤثر هستند، بسیار مهم است. در این مقاله تلاش می کنیم قدم به قدم این اصول را با هم مرور کنیم. با این ترفندها تمیز کردن خانه زودتر از همیشه انجام خواهد شد. در ادامه مهم ترین نکاتی که برای خانه تکانی سریع به کارتان می آیند را به عنوان یکی از ارکان اصلی پیشواز سال نو بررسی خواهیم کرد.

1. برنامه ریزی اولین قدم برای انجام هر کار

یکی از موثرترین روش ها برای انجام هر کاری در یک مدت زمان مشخص، داشتن برنامه ریزی است. بهتر است در ابتدای اسفند ماه یک برنامه مناسب برای انجام خانه تکانی سریع و کامل برای خود در نظر بگیرید. پیشنهاد ما این است که این برنامه را به صورت مکتوب تهیه کرده و رعایت کنید. دقت کنید که در برنامه ریزی خود، روزهایی را به خانه تکانی اختصاص دهید که کار دیگری نداشته باشید. بدین صورت می توانید بدون عجله و با خیال راحت به انجام کارهایتان بپردازید. داشتن یک برنامه صحیح با در نظر گرفتن همه فعالیت های ضروری، باعث می شود همه کارها در آرامش انجام شوند. اگر برنامه ریزی برایتان دشوار است و نمی‌دانید چکار کنید، مقاله خانه تکانی را از کجا شروع کنیم، شما را برای سریع تر پیش بردن خانه تکانی یاری می کند.

2. همه برنامه ها را در یک روز قرار ندهید

انجام دادن همزمان چند کار معمولاً باعث کاهش کیفیت یا ناتمام ماندن همه آن ها می شود. به همین دلیل، بهتر است خانه تکانی را به روزهایی موکول کنید که زمان آزاد کافی دارید. فشردگی کار ها در یک زمان شما را به شدت خسته خواهد کرد و باعث می شود به برخی از امور باکیفیت مطلوب رسیدگی نشود. بهتر است در روز های خانه تکانی برنامه ای برای خرید، ملاقات با یک دوست، انجام کار های اداری و یا سایر موارد قرار ندهید. به علاوه، انتخاب روزهای تعطیل برای خانه تکانی بسیار مناسب و هوشمندانه است.

3. اولویت بندی کنید تا به همه کار برسید

یکی از نکاتی که رعایت آن به تسریع خانه تکانی کمک می کند، مشخص کردن اولویت هاست. قبل از شروع، لیستی از تمام کارهایی که باید انجام شود تهیه کنید. دقت کنید که تمام جزئیات را در لیست خود وارد کرده باشید. سپس چند بار لیست را مرور کنید تا مطمئن شوید چیزی را فراموش نکرده اید. حتی می توانید برای دقیق تر شدن کارها، زمان انجام هر کار را هم جلوی آن یادداشت کنید. حالا با یک نگاه سریع به لیست، اولویت ها به شما چشمک می زنند. با مشخص کردن بخش هایی از کار که انجام آن ها برای شما مقدم تر است از سردرگمی نجات پیدا می کنید و می دانید باید از کجا شروع کنید. این موضوع می تواند به داشتن یک خانه تکانی سریع و کامل کمک کند.

4. دست تنها همه کارها را نکنید

همکاری در خانه تکانی سریع و کامل

همه افراد یک خانواده در یک خانه زندگی می کنند. بنابراین، تمیز کردن خانه وظیفه همه افراد است. علاوه بر این، انجام کارها توسط یک نفر باعث خستگی بیش از حد و فشار آوردن روی آن فرد شده و منجر به کاهش سرعت انجام کارها و در نهایت کاهش کیفیت می شود. پس اگر می خواهید خانه تکانی سریع و کاملی داشته باشید، باید دست به دست هم بدهید. برای تمیز کردن خانه روزهایی را انتخاب کنید که همه اعضای خانواده حضور داشته باشند. برای هر کس وظیفه خاصی را مشخص کنید. به طور مثال، تمیز کردن اتاق هر فرد توسط خودش می تواند پیشنهاد خوبی باشد. همچنین، با توجه به مهارت های هر عضو از خانواده، می توانید کارها را به خوبی تقسیم کنید. برای مثال، پاک کردن شیشه ها را به پدر خانواده بدهید. اتاق خواب فرزندتان را نیز به خودش محول کنید.

5. در صورت نیاز از نیروی کمکی استفاده کنید

اگر شرایطتان به گونه ای است که برای انجام اکثر کارها دست تنها هستید، می توانید از نیروهای کمکی برای انجام برخی از کارها استفاده کنید. برای آن که اضطرابی از این بابت نداشته باشید، پیشنهاد می کنیم از یک شرکت خدماتی معتبر کمک بگیرید. نیرو کمکی می توانید کارهایی مختلفی از جمله شستن دستشویی و حمام، شستن قالی ها و … را در یک روز انجام دهد و کارهایتان را تا چند روز به جلو بیندازد. با این کار خودتان می توانید خیلی راحت تر روی کارهای دیگر تمرکز کنید.

6. تهیه وسایل مورد نیاز قبل از شروع کار

با نگاه کردن به لیست کارها که قبلا تهیه کرده اید، به سادگی تشخیص می دهید که به چه وسایلی نیاز دارید. انواع شوینده ها، دستمال های مناسب برای هر سطح، جارو و طی از متداول ترین وسایل مورد نیاز برای تمیز کاری هستند. بهتر است لیست کاملی از تمام وسایل مورد نیاز خود تهیه کنید. وسایل لازم را قبل از شروع به کار بخرید و آن ها را در دسترس قرار دهید. اگر وسط انجام کار متوجه شوید که کمبودی در تجهیزات مورد نیاز وجود دارد. متوقف کردن کارها، خرید کردن و شروع مجدد زمانبر خواهد بود و حتی ممکن است که به این دلیل کارتان را به زمان دیگری موکول کنید. به همین دلیل بهتر است قبل از شروع خانه تکانی سریع مطمئن شوید هر چیزی در ادامه نیاز خواهید داشت را قبلاً تهیه کرده اید. خرید آنلاین وسایل می تواند در زمان و انرژی شما به طرز مؤثری صرفه جویی کند. به همین دلیل به شما پیشنهاد می دهیم که با دریافت کد تخفیف اسنپ مارکت، محصولات مورد نیاز خود را سریعتر و ارزان تر تهیه کنید.

7. تعیین جایگاه مناسب هر وسیله

دسته بندی وسایل اضافی

بسیاری از وسایل منزل در طول خانه تکانی عید به عنوان وسایل اضافی شناسایی می شوند. این لوازم می توانند در نهایت دور ریخته، جمع آوری شده یا به افراد نیازمند داده شوند. همچنین لوازمی دارای نقص های جزئی هستند که نیاز به تعمیرات دارند. برای آن که به همه چیز نظم دهید، می توانید سه کارتن جداگانه تهیه کرده و لوازم اهدایی، دور ریختنی یا تعمیری را در آن قرار دهید.

8. تمیز کردن را از بالاترین نقطه شروع کنید

یکی از نکات مهم برای انجام یک خانه تکانی سریع و کامل در نوروز دقت داشتن به اولویت هاست. پیشنهاد ما به شما این است که برای تمیز کردن هر بخش از منزل، از بالاترین نقطه کار را شروع کنید. به طور مثال، ابتدا سقف ها، سپس قسمت های بالایی دیوارها، بعد از پایین دیوار و در نهایت کف را تمیز کنید. دلیل این توصیه جلوگیری از کثیفی مجدد است. اگر شما دیوارها را تمیز کنید و بعد به سراغ سقف بروید، ممکن است آلودگی های سقف به دیوار ها نیز یرسد و مجبور شوید دوباره آن ها را تمیز کنید.

9. سر و سامان دادن به آشپزخانه اولویت است

احتمالاً بارها به این موضوع پی برده اید که تمیز کردن آشپزخانه خیلی ریزه کاری دارد. برای آن که انجام کارها به دلتان بچسبد و زمان کافی هم داشته باشید، پیشنهاد می کنیم که از بهمن ماه یکی یکی کابینت ها را تمیز کنید. بعد از تمام شدن، یه روز را به تمیز کردن وسایل بزرگ تر مثل یخچال، گاز و … اختصاص دهید. دیوارها و کف آشپزخانه را هم حسابی تمیز کنید و به سراغ حمام و دستشویی بروید.

 10. برای خانه تکانی سریع به اتاق ها دقت کنید

تمیز کردن اتاق ها یکی از زمانبرترین بخش ها در خانه تکانی است. بهتر است کار را از آنجا آغاز کنید. اولین قدم می تواند مرتب کردن کمد لباس ها باشد. بعد از عید نوروز دیگر به لباس های زمستانی خود نیاز ندارید به همین دلیل، می توانید آن ها را در خانه تکانی کاملا بشویید و برای زمستان بعد در یک مکان مناسب قرار دهید. بعد از مرتب کردن کمد ها، قفسه ها و کشوها به سراغ دیوارها و کف بروید. حالا کار شما در این اتاق به پایان رسیده است.

11. سالن پذیرایی را آخر کار تمیز کنید

پس از اتاق ها به سراغ تمیز کردن سالن پذیرایی بروید. احتمالاً باید زمان تقریباً زیادی را برای این قسمت از خانه، اختصاص دهید. باید فرش ها و پرده ها را در صورت نیاز جمع کنید و آن ها را بشویید. در قدم بعد به سراغ تمیز کردن دکوری ها، دیوارها و شیشه ها بروید. مبل ها و دیگر وسایل را هم تمیز کنید و بعد از آن که کف سالن هم برق انداختید، مجدد وسایل را بچینید. می توانید تغییر دکوراسیون دهید و یا اگر وسایل دکوری خریدید، سر صبر جای مناسب آن ها را پیدا کنید.

مطالعه بیشتر: نکات طلایی شستن مبل و پرده ها برای عید

12. همه قسمت های خانه را ناگهان به هم نریزید

به هم ریختگی بیش از حد و بی نظمی باعث می شود کار ها به خوبی پیش نروند. اگر همه بخش های خانه را ناگهان به هم بریزید، بی نظمی ایجاد می شود و باعث می شود در انجام کار ها دچار سردرگمی شوید. توصیه ما این است که ابتدا یک قسمت را کاملاً تمیز کنید و سپس به سراغ قسمت های دیگر خانه بروید. خواهید دید که کارها با آرامش و نظم انجام می شوند. از سمت دیگر، زمانی که خسته شوید بخش های دیگر خانه به هم ریخته نیستند و می توانید برای استراحت از قسمت های دیگر استفاده کنید.

13. به خانه تکانی به چشم یک تفریح نگاه کنید

اگر خانه تکانی در ذهن شما به عنوان یک کار اجباری باشد، انجام آن برای شما بسیار سخت خواهد شد. به همین دلیل، بهتر است به این کار به چشم یک سرگرمی مثبت نگاه کنید و آن را با علاقه انجام دهید. این موضوع باعث می شود خانه تکانی شما سریع، کامل و باکیفیت انجام شود. یکی از راهکارهای مفیدی که به شما پیشنهاد می دهیم گوش دادن به موسیقی های محبوبتان در حین انجام کار است.

 14. غذای کامل و مقوی را فراموش نکنید

برای انجام هر کاری به انرژی نیاز داریم. اگر بخواهید خانه تکانی را فشرده و با سرعت انجام دهید باید انرژی لازم برای این کار را داشته باشید. یادتان باشد که حفظ سلامتی در هر مقطع از زندگی اولویت است. بنابراین، هرگز به خاطر انجام خانه تکانی وعده های غذایی خود را حذف نکنید. اگر هم به دنبال این هستید که در این روزهای پایانی سال خودتان را به اندام ایده آلی برسانید، پیشنهاد می کنیم به مقاله لاغری سریع تا عید نوروز با 7 توصیه ساده هم نگاهی بیندازید. می توانید پیش از شروع کار غذای خود را به همراه مقداری خوراکی مناسب آماده کنید. از مواد غذایی مقوی و کم کالری استفاده کنید تا هم به بدن شما نیروی لازم برسد و هم تناسب اندام شما در روز های منتهی به عید نوروز به هم نریزد.

1.5 2 رای
این نوشته چطور بود؟
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments