رسوم روز مادر در کشورهای مختلف

رسوم روز مادر در فرهنگ های مختلف

روز مادر در همه جای دنیا و برای همه آدم ها فارغ از دین و فرهنگ و مذهب محترم است و گرامی داشته می شود. احتمالاً همه شما می دانید که روز جهانی مادر علاوه بر روزی که ما به عنوان روز مادر جشن می گیرم وجود دارد. چیزی که در مورد این روز عجیب است، رسوم روز مادر در کشور های مختلف است. تا کنون به این فکر کرده اید که مردم در دیگر نقاط دنیا چه رسوم و فرهنگ هایی برای تبریک روز مادر دارند؟ در این مقاله با ما همراه باشید تا  با اطلاعاتی که در اختیار شما قرار می دهیم شگفت زده شوید.

ایران باستان و  زیباترین رسومات

امروزه در ایران روز مادر مطابق با آئین های اسلامی و در روز تولد حضرت فاطمه برگزار می شود. اگر در تاریخ ایران سال های بسیار دور برگردیم، خواهیم دید که ایرانیان باستان هم برای روز مادر جشن ها و مراسمات خاصی داشته اند. این موضوع با توجه به تاریخ و فرهنگ غنی کشور ما کاملاً مورد انتظار است. در ایران کهن، 5 اسفند ماه یا روز سپندار مزدگان به عنوان روز گرامی داشت زن و زمین جشن گرفته می شود. چرا که زن و زمین هر دو نماد زندگی بخشیدن هستند. در این روز معمولاً پوشیدن لباس نو، خوردن انار و هدیه دادن به مادران و همسران متداول بوده است. البته، برخی نیز سپندار مزدگان را روز عشق در تاریخ ایران می دانند.

خریدن یک هدیه مناسب روز مادر رسمی است که در همه فرهنگ ها مورد قبول واقع می شود. روز مادر هم از این قضیه مستثنی نبوده و خرید هدیه برای مادران بخشی جدا نشدنی از این روز است. قبل از خرید، بهتر است بهترین هدیه ها برای روز مادر و روز زن را بشناسید. پیشنهاد ما این است که اگر قصد خرید هدیه ای ارزنده و شایسته مادرتان را دارید از جشنواره و حراج های فروشگاه های آنلاین استفاده کنید. سایت های بسیاری هستند که به مناسبت این روز کال هایی زیبا و با کیفیت را با قیمت کمتر عرضه می کنند. برای اینکه بتوانید از این فرصت بهره برده و خریدی ارزان را تجربه کنید کافیست از بیشترین تخفیف روز مادر اطلاع داشته باشید.

روز مادر و سنت های عجیب در کشور های مختلف

در جهان رویداد های بسیار زیادی وجود دارد که برای مردم در همه کشور های ارزشمند است. از جشن های جذاب کریسمس و سال نو گرفته تا روز مادر و مناسباتی شبیه به آن. در هر نقطه از دنیا مردم این مناسبت ها را با توجه به فرهنگ خودشان جشن میگیرند. همین موضوع باعث می شود که گاهی شاهد رویداد های شگفت انگیز و گاهاً عجیبی باشیم. در ادامه، به برخی رسوم روز مارد در کشورهای مختلف اشاره می کنیم. از عاشقانه ترین حرکت ها تا عجیب ترین مراسمات را با هم بررسی خواهیم کرد.

یوگسلاوی، عجیب ترین رسوم روز مادر

شاید شما هم تا این لحظه مراسم روز مادر را فقط با  جشن و هدیه دادن تصور می کردید. با کمی مطالعه درباره مراسمات عجیب یوگسلاوی نظرتان کاملاً تغییر می کند. بچه ها در این کشور نه تنها به مادر خود هدیه نمی دهند بلکه با زور از او هدیه می گیرند. در یوگسلاوی رسم است که بچه ها قبل از بیدار شدن مادر او را با طناب به تخت ببندند. حالا مادر باید برای رهایی به کودکان خود هدیه بدهد. در ماه دسامبر این رسم جالب در خانه های مردم این کشور انجام می شود و یکی از عجیب ترین اتفاقاتی است که در روز مادر رخ می دهد.

روز جهانی مادر در ایالات متحده آمریکا

از سال 1914 با پذیرش ایالت ها و کلیساها، گرامی داشت روز مادر در آمریکا آغاز شده است. این اتفاق را می توان سرآغاز وجود روز جهانی مادر دانست. روز مادر برای آمریکایی ها روز با ارزشی است و با شکوه بسیاری جشن گرفته می شود. معمولاً در این روز مادران شاغل مرخصی می گیرند و در خانه استراحت می کنند. مادران خانه دار هم باید کار های خانه را رها کنند و یک روز را فارغ از دغدغه های همیشگی بگذرانند. وظیفه دیگر اعضای خانواده این است که شام مفصلی تدارک ببینند و از مادران خود به این نحو تشکر کنند. البته خریدن گل هم در این روز مرسوم است. گل میخک را می توان نماد گرامی داشت روز مادر در آمریکا دانست. همانطور که در ایران خرید گل نرگس از بقه گل ها متداول تر است.

 روز مادر در هند و برگزاری جشن های طولانی

جشن روز مادر درهند

اگر بخواهیم شاد ترین مراسم روز مادر را در جهان انتخاب کنیم، کشور هند قطعاً پیروز خواهد شد. در هند دو جشن مختلف برای گرامی داشت روز مادر برگزار می شود. یکی از  این مراسمات همزمان با روز مادر در آمریکاست و با یک جشن خانوادگی کوچک و هدیه دادن به مادران تمام می شود. مراسم دیگری که برای این مناسبت در هند برگزار می شود، جشن 10 روزه دورگا پوجا است. در این مراسم هندی ها پرستش الهه مادر یعنی دورگا را انجام می دهند. مردم هند در این 10 روز با برگزاری فستیوال های مختلف، رقص و پایکوبی و تزئین منازل خود جشن های باشکوهی را برگزار می کنند.

رسوم روز مادر در مکزیک

جشن روز مادر در مکزیک یکی از با شکوه ترین و همه گیر ترین مراسمات جهان برای این مناسبت است. روز مادر در مکزیک La Dia de la Madre  نامیده می شود و در 10 ماه می جشن گرفته می شود؛ یعنی در تاریخی متفاوت با زمان روز جهانی مادر. این روز برای مکزیک یک روز شلوغ است. چرا که تقریباً همه مکزیکی ها صرف ناهار یا شام را به بیرون از خانه منتقل می کنند. به نحوی که رستوران های شهر مملو از جمعیت می شود و اصولاً باید میز خود را از هفته ها قبل رزرو کرده باشید.

کنار هم بودن مهم ترین رسم مکزیکی ها برای روز مادر است. خانواده ها در کنار هم غذا میخورند، به موسیقی های سنتی خود گوش می دهند و قدردانی و محبت خود را به مادران ابراز می کنند. این ابراز محبت معمولاً با هدیه دادن گل طبیعی یا شکلات همراه می شود. البته، گاهی هم برخی از بچه ها برای مادران خود نمایش ها و سرود های کوتاهی اجرا می کنند.

ایتالیا و رمانتیک ترین ترین مراسمات

ایتالیایی ها معتقد هستند که مادر آن ها قلب خانه است. به همین دلیل جشن روز مادر برای آن ها یکی از مهم ترین مراسمات محسوب می شود. طبق رسوم روز مادر در این کشور، باید همه خودشان به منزل مادری برسانند و یک روز را در کنار هم سپری کنند. روز مادر در ایتالیا با یک صبحانه ساده آغاز می شود. بعد از آن یک ناهار دورهمی که می تواند بیرون از خانه هم صرف شود. در آخر هم نوبت به دسر می رسد. در این روز خاص معمولاً یک کیک قلبی شکل نقش دسر را ایفا می کند. اگرچه در ایتالیا برای تشکر از مادران خریدن هدیه و گل رز هم رایج است؛ اما مهم ترین نکته در این فرهنگ سپری کردن یک روز جذاب در کنار مادر است.

میخک قرمز در ژاپن

گل میخک، از رسوم مهم روز مادر در ژاپن

مراسم روز مادر در ژاپن در دومین یکشنبه ماه می انجام می شود. اساس شکل گیری این روز را می توان دلجویی از مادرانی دانست که فرزندان خود را در جنگ جهانی از دست داده بودند. یکی از اصلی ترین رسوم روز مارد در ژاپن خرید گل میخک است. در فرهنگ مردم این کشور میخک نمادی است از عشق و استقامت. به همین دلیل آن ها این گل را شایسته ترین هدیه برای قدردانی از مادران خود می دانند. البته، پختن غذاهای مخصوص و درست کردن هدایای دست ساز مثل نقاشی و خوشنویسی هم از دیگر کارهایی است که مردم ژاپن در این روز انجام می دهند.

اتیوپی

در اتیوپی هم رسوم جذاب و عجیبی برای روز مادر وجود دارد. اولین و مهم ترین کاری که بچه های باید انجام دهند دور هم جمع  شده و  همکاری کردن برای تهیه یک غذای خوشمزه است. در این مراسم معمولاً پسر ها آماده کردن گوشت و دختر ها مهیا کردن سبزیجات و پنیر را بر عهده می گیرند. این جشن در خانواده های اتیوپی در آغاز پاییز برگزار می شود. جالب ترین رسمی که مردم این کشور برای تشکر از مادران خود دارند، آواز خواندن است. در این جشن دختران و پسران خانواده با خواندن شعر هایی با محوریت قهرمانی های مادران به همراه رقص و پایکوبی شادی و قدردانی خود را نشان می دهند.

رسوم روز مادر در صربستان

رسوم روز مادر در صربستان بسیار شبیه یوگسلاوی است. با این تفاوت که فقط پاهای مادر خود را میبندند. در دومین یکشنه پیش از کریسیم کودکان این رسم را انجام می دهند. آنها قبل از مادر از خواب بیدار می شوند و پاهای او را به هم میبندند. حالا مادر باید برای رهایی به فرزندان خود هدیه بدهد. البته این جشن در صربستان مخصوص مادر ها نیست و کودکان دقیقا همین برنامه را برای هدیه گرفتن از پدر خود اجرا می کنند.

3 2 رای
این نوشته چطور بود؟
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments