غذاهای مناسب برای افطار مجلسی و مهمانی شام در ماه رمضان

غذاهای مناسب برای افطار

انتخاب غذا برای مهمانان روزه دار قطعاً می تواند چالش بزرگی باشد. غذا های مناسب برای افطار عموماً غذاهایی هستند که به اندازه کافی مقوی باشند. این مواد غذایی باید بتوانند نیاز های بدن فرد روزه دار را جبران نمایند. به علاوه، وقتی صحبت از مهمانی شام باشد به دنبال انداختن سفره ای رنگین و مجلسی هم خواهیم بود. ما در این مقاله شما را برای برگزاری یک مهمانی شام در ماه رمضان راهنمایی می کنیم. سعی کردیم غذاهایی را به شما معرفی کنیم که علاوه بر تأمین انرژی و مواد مغذی مورد نیاز بدن، دارای ظاهر جذابی نیز برای برگزاری یک مهمانی با شکوه باشند.

سنت افطاری دادن در ماه رمضان

افطاری دادن یکی از سنت های دیرینه مسلمانان است. بسیاری از مردم ایران مهمانی های خود را در این ماه برگزار می کنند؛ چراکه بر اساس باور های دینی، افطاری دادن به فرد روزه دار بسیار ثواب دارد. شما می توانید برای تجربه یک دورهمی با خانواه یا دوستان خود، این مهمانی را برگزار کنید. ساده یا مجلل بودن آن هم بستگی به خودتان دارد؛ اما در هر حالگف باید با غذاهای مناسب آشنا باشید. برای برگزاری یک مهمانی بی نظیر در ماه رمضان با ما همراه شوید تا غذا های مناسب برای یک افطاری مجلسی را بهتر بشناسید.

مطالعه بیشتر: سحری چی بخوریم؟ باید ها و نبایدهای تغذیه ماه رمضان

نوشیدنی های مناسب برای مهمانی در ماه رمضان

نوشیدنی های مناسب برای مهمانی در ماه رمضان

نوشیدنی های مختلف از بخش های جدایی ناپذیر یک مهمانی مجلل هستند. انتخاب یک نوشیدنی مناسب برای مهمانی در ماه رمضان بسیار مهم است. باید به این نکته توجه کنید که مهمانان شما از اذان صبح چیزی نخورده اند و حالا به یک نوشیدنی نیاز دارند که علاوه بر رفع عطش و تشنگی انرژی بخش نیز باشد. به همین دلیل، در این جا چند نوشیدنی خوشمزه و سرشار از انواع ویتامین ها را به شما معرفی می کنیم. در ابتدا، ذکر این نکته الزامی است که فرد روزه دار بهتر است با یک نوشیدنی گرم افطار کند. آب جوش و نبات و همچنین یک چای کمرنگ می تواند انتخاب مناسبی باشد.

در ادامه، نوشیدنی هایی مثل عرق بیدمشک، بهار نارنج، شربت آبلیمو و عسل، شربت توت فرنگی، لیموناد و موهیتو می توانند گزینه های مناسبی برای سرو به صورت مجزا و یا همراه با غذا باشد. همچنین، استفاده از آب میوه های طبیعی به دلیل خواص زیاد آن ها توصیه می شود. تخم شربتی و خاکشیر هم ضد عطش هستند و می توانند همراه با تمام نوشیدنی های ذکر شده استفاده شوند.

 غذا های جدید برای افطار و باز کردن روزه

 غذاهای مناسب برای افطار و باز کردن روزه

با توجه به اینکه از اذان مغرب تا نیمه شب مدت زمان زیادی طول می کشد بهتر است وعده افطار از شام جدا شود. در ابتدا هنگام اذان مغرب  غذاهای مناسب برای افطار و باز کردن روزه در سفره قرار داده می شود. سپس، می توان شام اصلی را بعد از سپری کردن ساعاتی برای گفت و گو و دورهمی سرو کرد.

یکی از ویژگی های مهم  مواد غذایی برای افطار سبک بودن است. غذا های سنگین پس از ساعت ها چیزی نخوردن می توانند آزار دهنده باشند. بناباین، بهتر است مواد غذایی سبک و مغذی را برای افطار انتخاب کنید. یکی از ارکان اصلی سفره افطار خرما است. این خوراکی سرشار از مواد مغذی بوده و می تواند انرژی از دست رفته فرد را کاملاً جبران کند. برای داشتن یک سفره مجلسی در مهمانی ماه رمضان، می توانید خرماها را با مغز گردو و پودر نارگیل تزئین کنید.

نان و پنیر به همراه سبزی خوردن و گردو مواد غذایی هستند که عموماً برا باز کردن روزه از آن ها استفاده می شود؛ اما اگر دوست دارید سفره رنگینی برای افطار داشته باشید می توانید از خوراکی های دیگر نیز بهره ببرید. انواع آش ها مثل آش رشته، آش شله قلمکار، آش کدو و.. از این موارد هستند. همچنین، انواع سوپ و حلیم را نیز می توان به عنوان خوراکی های محبوب وعده افطار نام برد. شله زرد، حلوا ارده ای، ارده و شیره و موارد این چنینی نیز می توانند انتخاب مناسب و خوبی باشند.

پیش غذای مجلسی برای افطار

در ادامه بخش قبلی، بد نیست کمی در افطاری هایتان تنوع دهید. در ادامه لیستی از پیش غذاها را معرفی می کنیم. با توجه به ذائقه تان آن ها را درست کنید و روزه تان را با اشتهای بیش تری باز کنید. در بالا به برخی از آش ها، نان و پنیر و این ها اشاره کردیم، جدا از این ها می توان به سوپ کلم، سوپ قارچ، سوپ تره فرنگی، سوپ شوید، سوپ جو با گوشت، سوپ حریره، سوپ جو سفید، کشک و بادمجان، عدسی، کشک، جو، گندم و شیر، آش آبغوره، آش ماست و… اشاره کرد. همه این ها را می توانید به عنوان پیش غذای مجلسی برای مهمان خود هم سرو کنید.

غذای اصلی برای مهمانی افطار

غذاهای اصیل ایرانی می توانند از هر نظر انتخاب های مناسبی برای یک مهمانی در ماه رمضان باشند. نکته مهم این جاست که با توجه به صرف افطار مهمانان تقریباً سیر هستند و غذا های خیلی سنگین نمی توانند انتخاب جالبی باشند. غذای افطاری مجلسی باید مغذی، مجلل و همه پسند باشد.

 البته، فراموش نکنید که هدف اصلی مهمانی در ماه رمضان دور هم بودن است. بنابراین، بهتر است در تهیه غذا سخت گیری نکنید. همچنین، توجه کنید که افطاری دادن به عنوان یک عمل ثواب شناخته می شود. پس نیت خیر خود را با تهیه غذای بیش از حد و اصراف کردن خدشه دار نکنید. در ادامه، غذا های مناسب برای یک مهمانی جذاب در ماه مبارک رمضان را با هم بررسی می کنیم.

غذاهای گوشتی و بدون برنج برای افطار

ته چین

گوشت مرغ و همچنین گوشت قرمز جزو محبوب ترین و پر مصرف ترین مواد غذایی نزد ایرانیان است. با استفاده از گوشت می توان غذا های بسیار متنوعی آماده کرد. برای تهیه یک غذای مناسب برای افطار هم باید موارد گوناگونی را لحاظ کرد. سبک بودن، مقوی بودن و البته رسمی و مجلسی بودن از جمله این موارد هستند.

زرشک پلو با مرغ، ته چین با مرغ یا گوشت، جوجه کباب، کباب برگ یا کوبیده، کباب ترکی و چلو گوشت غذا های لذیذی هستند که می توانید برای وعده شام در مهمانی ماه رمضان تهیه کنید. البته، چلو گوشت قدری ممکن است باعث تشنگی شود. به علاوه، به صورت کلی برای جلوگیری از عطش و تشنگی بهتر است از مقدار کمتری نمک و ادویه های مختلف استفاده کنید.

انواع خورشت در ماه رمضان

انواع خورشت برای مهمانی در ماه رمضان

انواع خورشت ها در کنار چلو های تزئین شده با زرشک و زعفران می تواند رنگ و بوی شگفت انگیزی به مهمانی شما بدهد. خورشت فسنجان یکی از جذاب ترین انتخاب ها برای داشتن یک سفره افطار مجلل است. همچنین، با توجه به اینکه گردو ماده اصلی این غذا است، بسیار مقوی نیز می باشد. در نقاط مختلف کشور این خورشت را با طعم های گوناگون از کاملا شیرین تا ترش تهیه می شود. دقت کنید غذای خیلی شیرین چندان برای افطار مناسب نیست. قورمه سبزی، خورشت قیمه، خورشت بادمجان و خورشت کرفس نیز از غذا های مناسب برای افطار هستند.

انواع پلوها در سفره افطار

انواع پلو

انواع غذا هایی که به صورت پلویی تهیه می شوند می توانند انتخاب های خوبی برای مهمانی در ماه رمضان باشند. به عنوان مثال، عدس پلو یا پلو ماش به همرا گوشت، قیمه نثار و موارد این چنینی غذا هایی هستند که در زمان کم تهیه می شوند و از طرفی بسیار هم مغذی هستند. علاوه بر این ها می توان به غذاهای دیگری همچون باقلوای گوشت، کباب ترکی و انواع کوکوها و کتلت ها اشاره کرد. همچنین اگر میل داشته باشید، می توانید در یکی دو روز هم غذاهایی مثل سمبوسه یا پیراشکی را امتحان کنید.

در کنار تمامی این ها، آن چه که می تواند سفره شما را رنگین تر و متمایزتر کند، تزئین کردن غذای افطاری برای مهمان است. این موضوع را در مقاله جداگانه ای به طور مفصل شرح می دهیم.

چند نکته در رابطه با آماده کردن غذای افطاری مجلسی

مطمئناً آماده کردن یک سفره افطاری خوب، کار راحتی نیست. علاوه بر غذای اصلی، باید نوشیدنی مناسب، پیش غذا و دسر را هم آماده کنید. همچنین این نکته را هم مد نظر داشته باشید که لازم است حجم بیش تری غذا تهیه کنید. برای آن که کارهایتان را به موقع تمام کنید و تداخلی در آن ها به وجود نیاید، بهتر است کارهایی مثل درست کردن دسر را از شب قبل انجام دهید. مواد اولیه تمام چیزهایی که می خواهید درست کنید را روز قبل آماده کنید. این گونه نه اضطرابی خواهید داشت نه کارهایتان به دقیقه نود می کشد.

انتخاب دسر برای مهمانی در ماه رمضان

انواع دسر مناسب برای افطار

بعد از صرف شام برای پذیرایی از مهمانانی که مشغول گپ و گفت شده اند به یک دسر خوشمزه نیاز دارید. زولبیا و بامیه نماد ماه رمضان هستند. از حضور این دو شیرینی محبوب در مهمانی ماه رمضان خود غافل نشوید. البته، به علت قند زیاد مصرف بی رویه آن ها قطعاً مضر است؛ اما برای سرو در کنار چای بسیار خوشمزه و مناسب می باشد.

انواع حلوا مثل حلوا با شیره خرما یا انگور، حلوای شیر و حلوای هویج نیز برای پذیرایی پس از افطار مناسب هستند. همچنین، رنگینک که با خرما و گردو تهیه می شود می تواند انتخابی بسیار مغذی، مفید و خوشمزه باشد. انواع فرنی، مسقطی، کاچی و شله زرد را نیز می توانید به این منظور استفاده کنید.

مطالعه بیشتر: لاغری با رژیم ماه رمضان + 3 نکته کاهش وزن آسان

سخن پایانی درباره مهمانی افطار

در پایان توصیه ما به شما این است که مهمانی های خود در ماه رمضان را تجملاتی برگزار نکنید. همچنین، توجه کنید که غذا های مناسب افطاری، غذا های مقوی، پر انرژی و در عین حال سبک هستند. امیدوارم این مطلب برای شما مفید واقع شود. با آرزوی قبولی طاعات و عبادات شما عزیزان.

0 0 رای
این نوشته چطور بود؟
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments