مشاوره پیش از ازدواج و هر آنچه باید درباره طرف مقابل بدانید

اهمیت مشاوره پیش از ازدواج

ازدواج و انتخاب شریک زندگی بدون شک یکی از مهم ترین تصمیماتی است که هر فرد در طول زندگی خود می گیرد. ازدواج کردن یعنی شما آماده هستید تا زندگی و آینده خود را با فرد دیگری تقسیم کنید. به همین دلیل است که یک انتخاب درست می تواند شما را به خوشبختی برساند و در سمت مقابل یک انتخاب بی دقت همه چیز را خراب خواهد کرد. چطور باید بدانیم که انتخاب درستی داریم و یا به بلوغ کافی برای ازدواج رسیده ایم؟ مشاوره پیش از ازدواج یکی از راه هایی است که در این مسیر بسیار به شما کمک خواهد کرد. در این مقاله به بررسی اهمیت این مشاوره ها و شناخت کافی از شریک زندگی می پردازیم. لازم به ذکر است که برای مشاوره غیر حضوری می توانید به اسنپ دکتر مراجعه کرده و با کد تخفیف اسنپ دکتر هزینه کمتری برای مشاوره پرداخت کنید.

مشاوره پیش از ازدواج چه اهمیتی دارد؟

متاسفانه امروزه روابط ناپایدار بسیار بیشتر از گذشته دیده می شوند. شرایط جامعه، انتخاب های نادرست، توجه نکرده به فاکتور های مهم و تأثیر گذار هنگام انتخاب همسر و کم تر شدن تعهد و وفاداری بین زوج ها از جمله مهم ترین دلایل این مشکل هستند. فرقی نمی کند که یک ازدواج سنتی در پیش دارید و یا همه چیز از یک عشق اتشین شروع شده است، در هر صورت باید همه چیز را قبل از ازدواج به طور کامل بررسی کنید.

مشاوره پیش از ازدواج به شما کمک می کند تا این کار را به صورت علمی و اصولی انجام دهید. مشاوره ازدواج به شما کمک می کند تا با یک انتخاب صحیح رابطه ای پایدار و مستحکم ایجاد کنید. در گام بعدی این مشاوره ها شما را برای مقابله با چالش های مختلف زندگی مشترک آماده خواهد کرد. این جلسات مشاوره همچنین، نقاط ضعف و قوت هر فرد را نیز مشخص می کند تا زوجین بتوانند با توسعه فردی به ایجار رابطه ای سالم و پایدار کمک کنند.

بیشتر بخوانید: بهترین سایت و اپلیکیشن های پزشکی و مشاوره آنلاین

مباحثی که در مشاوره پیش از ازدواج مورد بحث قرار می گیرند

مشاوره پیش از ازدواج

متد انجام جلسات مشاوره پیش از ازدواج توسط هر درمانگر و مشاور می تواند منحصر به فرد و متفاوت باشد. در هر صورت، هدف همه این جلسات مشترک است و به بررسی میزان تفاهم زوجین در همه امور مهم زندگی می پردازد. لازم به ذکر است که در این جلسات تمام نکاتی که ممکن است از دید شما پنهان مانده باشد توسط روانشناس تشخیص داده شده و مورد بررسی قرار می گیرد. به همین دلیل است که انجام این مشاوره حتی برای زوج هایی که هیچ مشکلی با یکدیگر ندارند توصیه می شود. به طور کلی، مباحث زیر مهم ترین مواردی هستند که در مشاوره ازدواج مورد بررسی قرار می گیرند.

بررسی میزان تفاهم زوجین

یکی از مهم ترین مواردی که باید در رابطه با زوج های جوان مورد بررسی قرار گیرد میزان تفاهم آن ها در رابطه با موضوعات مختلف است. به یاد داشته باشید که همسر شما باید بتواند بهترین دوست شما نیز باشد. بنابراین، بسیار مهم است رابطه شما به نحوی باشد که بتوانید در مورد مسائل مختلف با هم صحبت کنید و همه چیز را در میان بگذارید. در مشاوره پیش از ازدواج میزان صمیمیت و سازگاری طرفین بررسی می شود.

به طور مثال، یکی از مهم ترین فاکتور ها این است که دو طرف بتوانند بدون ترس از قضاوت شدن با هم صحبت کنند. هم سلیقه بودن و داشتن دیدگاه های مشترک در مورد فرهنگ، رفتار، تفریحات و اهداف نیز از دیگر موارد دارای اهمیت است. همچنین طرفین باید نیاز های عاطفی یکدیگر را بشناسند و بدانند تا چه اندازه می توانند آن را برطرف کنند.

جذابیت های جنسی

یکی از مهم ترین نکاتی که به پایداری یک رابطه کمک می کند گرایش جسمی و جنسی دو طرف به یکدیگر است. با توجه به فرهنگ ایرانی اسلامی حاکم در ایران برخی از افراد از صحبت کردن در این باره خجالت می کشند. این در حالی است که این موضوع پس از ازدواج بر میزان علاقه طرفین و به دنبال آن ثبات و پایداری رابطه بسیار تأثیر خواهد داشت. در طول جلسه مشاوره پیش از ازدواج می توانید این موضوع را با انجام برخی تست ها و طرحواره ها در جهت شناخت بهتر خود به خوبی بررسی کنید.

بررسی ویژگی های شخصیتی افراد

یکی از مهم ترین چیزهایی که باید در مورد طرف مقابل خود بدانید این است که فرد چگونه شخصیتی دارد. برای ازدواج موفق نیاز نیست که دو طرف ویژگی های شخصیتی کاملاً مشابهی داشته باشند. نکته مهم وجود شناخت کافی و قبول کردن تفاوت ها است. البته بدیهی است که برای شخصیت های کاملاً متفاوت پذیرفتن شرایط قدری دشوارتر است.

در مشاوره پیش از ازدواج با استفاده از تست های مختلف افراد می توانند به شناخت کافی از شخصیت خود و طرف مقابل دست پیدا کنند. این موضوع بدون شک برای انتخابی صحیح و هوشمندانه مفید خواهد بود. میزان تعهد و وفاداری، درون گرا یا برون گرا بودن، تکیه بر احساس یا منطق، شهودی یا حسی بودن و موارد مشابه را می توانید در این جلسات بررسی کنید.

اهمیت پیشینه خانوادگی افراد

ازدواج با یک فرد وارد شدن به یک خانواده جدید است. به هیچ عنوان نمی توانید فرد را از خانوداه جدا بدانید. به همین دلیل است که بررسی پیشینه خانوادگی می تواند برای ازدواج صحیح بسیار مفید باشد. ارتباط و میزان صمیمت بین اعضای خانواده، قوانین خانوادگی، سابقه وجود اختلاف بین پدر و مادر و سابقه بیماری های روانی و ژنتیکی در خانواده ها باید مورد بررسی قرار گیرند.

بررسی و مقایسه دیدگاه های دینی و مذهبی

دیدگاه های مذهبی و میزان پایبندی به اصول دینی یکی از مواردی است می تواند موجب اختلاف بین زوج ها شود. پس بهتر است که قبل از ازدواج در مورد این مسائل با یکدیگر صحبت کنید. از نظر انجام واجبات دینی، نوع پوشش و مسائلی از این دست باید دو طرف طرز فکر مشابهی داشته باشند و یا دست کم بتوانند به عقاید هم احترام بگذارند تا در آینده با مشکلی مواجه نشوند.

کدام اختلالات شخصیتی در مشاوره پیش از اردواج قابل تشخیص هستند؟

اختلالات شخصیتی

همانطور که می دانید در عصر حاضر بیماری های روانی و روحی به اندازه بیماری های جسمی شایع و البته مهم هستند. بزرگ ترین مشکلی که درباره اختلالات روانی و شخصیتی وجود دارد این است که هر کسی قادر به تشخیص آن ها نیست. از طرف دیگر، این مسائل می توانند تأثیر زیادی بر روابط فردی داشته باشند. به طور کلی، زندگی کردن با این افراد به هیچ عنوان کار ساده ای نیست و هرکسی نمی تواند با آن ها کنار بیاید. مشاوره پیش از ازدواج به شما کمک می کند تا در صورت وجود چنین اخلالاتی در طرف مقابل متوجه این موضوع شوید و تصمیم درستی بگیرید. در این قسمت به معرفی برخی از اخلال های شخصیتی رایج و قابل تشخیص در این جلسات می پردازیم.

وسواس

افرادی که دارای شخصیت وسواسی هستند، بیش از حد به جزئیات اهمیت می دهند. این افراد کمال گرایانه و خودخواهانه عمل می کنند و به همین خاطر کنار آمدن با آن ها کار ساده ای نیست. از مهم ترین ویژگی های یک شخصیت وسواسی می توان به اختصاص ندادن زمان کافی برای تفریح و استراحت، لجبازی، کنترل گر بودن، انعطاف ناپذیری، خساست و عدم تمایل برای همکاری با دیگران اشاره کرد.

افسردگی

یکی از شایع ترین اختلالات روانی در حال حاضر افسردگی است. شرایط بد اقتصادی و نداشتن انگیزه باعث شده است روز به روز کیس های بیشتری با این مشکل دیده شوند. افسردگی در دیدار های معمول به سادگی قابل تشخصی نیست؛ اما در جلسه مشاوره پیش از ازدواج، درمانگر به خوبی این وضعیت را کشف خواهد کرد. این افراد عموماً ناراحت و ناراضی، بدبین، بدون اعتماد به نفس و نا امید هستند. بدیهی است که زندگی کنار چنین فردی روی حالات روحی و حال خوب شما نیز اثر منفی خواهد داشت.

اسکیزوئید

شخصیت اسکیزوئید به طرز عجیبی میل به تنهایی دارد. این افراد به هیچ چیز و هیچ کس علاقه چندانی نشان نمی دهند. در واقع تنها بودن را به وقت گذراندن با دیگران ترجیح می دهند. همچنین، این افراد میل جنسی پایینی دارند. تعداد چیز هایی که آن ها را خوشحال می کند بسیار کم است و به ندرت می توانند با کسی احساس صمیمیت داشته باشد.

شخصیت نمایشی

اگر بخواهیم داشتن شخصیت نمایشی را در یک کلمه توصیف کنیم باید بگوییم این افراد خودشان نیستند. شخصیت های نمایشی هیجانی هستند و دوست دارند همیشه مرکز توجه باشند. به نحوی که برای جلب توجه دیگران حاضر به انجام هرکاری هستند. انتخاب پوشش های عجیب، رفتار های غیر معقول و حساسیت زیاد نسبت به ظاهر از مهم ترین ویژگی های این تیپ شخصیتی است. اگر با یک فرد دارای چنین اختلالی در ارتباط باشید، در مشاوره پیش از ازدواج این موضوع را خواهید فهمید و برای ادامه ارتباط خود باید محتاط تر عمل کنید.

شخصیت مرزی

مهم ترین مشکلی که با یک فرد دارای شخصیت مرزی خواهید داشت، عدم ثبات رفتاری است. این افراد بسیار دمدمی مزاج هستند و نظر آن ها مدام تغییر می کند. واهمه ترک شدن همواره در وجود آن ها هست و ممکن است برای این اضطراب حتی به خود نیز آسیب برسانند. مثلا اگر فرد مقابل شما گفت اگر او را ترک کنید، خودکشی می کند احتمالاً با شخصی که دارای این اختلال است در ارتباط هستید. اگرچه رابطه عاشقانه با این افراد بسیار پرشور است؛ اما به همان اندازه هم بی ثبات، مقطعی و گاهی آزار دهنده خواهد بود. تمایل به مصرف مخدر ها، رفتار های پر خطر، بی حوصلگی، بی بند و باری جنسی و نوسانات شدید اخلاقی از ویژگی های بارز این افراد است.

پارانوئید

از دیگر اختلال های شخصیتی رایجی که در جلسات مشاوره پیش از ازدواج نیز قابل تشخیص است می توان به پارانوئید بودن فرد اشاره کرد. این افراد به همه چیز شک دارند و همواره تصور می کنند شما قصد آسیب رساندن به آن ها را دارید. این گونه شخصیت ها نمی توانند به کسی اعتماد کنند و همیشه به شریک عاطفی خود شک دارند. به طوری که حتی تعریف و تمجید دیگران را نیز منفی و تحقیر آمیز برداشت می کنند.

0 0 رای
این نوشته چطور بود؟
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments