همه چیز در مورد کالا برگ الکترونیک، آموزش ثبت نام، استعلام و خرید حضوری و آنلاین

خرید با کالا برگ الکترونیک

با حذف ارز دولتی و به دنبال آن افزایش قیمت ها، گروه های آسیب پذیر جامعه برای تهیه ضروریات زندگی خود دچار مشکل شدند. پس از آن، دولت تصمیم گرفت با واریز یارانه تا حدی این مشکل را برطرف کند. در ادامه طرح های حمایت معیشتی، طرح ارائه کالا برگ الکترونیک ارائه و اجرا شد. با استفاده از این طرح افرادی که در دهک های پایین تر قرار دارند می توانند کمک هزینه هایی برای تأمین سبد غذایی خانواده خود دریافت کنند. البته، دریافت این کمک نقدی و استفاده از آن شرایط خاصی دارد. در ادامه به شما خواهیم گفت چگونه باید کالا برگ دریافت کنید. یا برای خرید چه محصولاتی می توانید از آن استفاده کنید.

کالا برگ الکترونیک چیست؟

با افزایش نرخ تورم و بالا رفتن غیر قابل کنترل قیمت ها شرایط زندگی برای افراد کم درآمد جامعه روز به روز سخت تر می شود. به همین دلیل دولت تصمیم گرفته است با استفاده از طرح های حمایتی متنوع بخشی از مشکلات زندگی را برای این افراد حل کند. در ماه های گذشته صحبت های زیادی پیرامون طرح کالا برگ الکترونیک شنیده شده است؛ اما این طرح چیست و به چه دردی می خورد؟

با استفاده از کالا برگ های الکترونیک می توانید برخی از ملزومات سبد غذایی خانواده را با هزینه کم تری خریداری کنید. توجه داشته باشید که کالا برگ همراه یارانه نقدی پرداخت نمی شود. در واقع می توانید انتخاب کنید که تمایل دارید کمک معیشتی خود را به صورت نقدی دریافت کنید یا به صورت کالا برگ برای خرید؟ البته یارانه نقدی برای هر نوع خریدی قابل استفاده است. به همین دلیل به نظر می رسد که هنوز هم محبوبیت بیشتری دارد.

چه کسانی مشمول برخورداری از کالا برگ های الکترونیک هستند؟

برای عرضه یارانه های نقدی، مردم بر اساس سطح درآمد به دهک های مختلفی تقسیم شدند. دهک 1 ضعیف ترین قشر جامعه از نظر در آمد را تشکیل می دهند و به همین ترتیب ادامه پیدا می کند. بر طبق این دسته بندی، کسانی که مشمول دریافت یارانه هستند، از کالا برگ الکترونیک نیز برخوردار خواهند شد. در حقیقت می توان گفت که اگر شما جزو سه دهک ابتدایی باشید این اعتبار به شما تخصیص می یابد.

برای اطلاع یافتن از دهکی که در آن قرار دارید می توانید به سایت حمایت مراجعه کنید. همچنین، در این سایت امکان اعتراض به دهک اعلام شده نیز وجود خواهد داشت. اگر مشکل شما از این طریق حل نشد، می توانید با مراجعه به ادارات کل کار و تعاون استان‌ها به صورت حضوری، شرایط خود را بررسی کنید.

خرید ارزان تر با کالا برگ الکترونیک

برای خرید چه کالا هایی می توان از این کالا برگ ها استفاده کرد؟

با استفاده از کالا برگ های تخصیص یافته می توانید 11 مورد از اقلام اساسی را تهیه کنید. شیر کم‌چرب بطری، پنیر، گوشت مرغ، تخم مرغ، روغن مایع، ماکارونی، برنج ایرانی، لبنیات، قند و شکر، حبوبات و گوشت منجمد گوساله، اقلام قابل خرید در این طرح هستند. جدول زیر تفاوت قیمت و میزان قابل تهیه را به شما نشان خواهد داد.

جدول توزیع قیمت کالابرگ

به یاد داشته باشید که در این طرح، هر خانوار می تواند بر اساس میزان نیاز خود این کالا های اساسی را تا سقف اعتبار خود تهیه کند. یعنی ممکن است از مقدار ذکر شده کم تر یا بیشتر باشد.

استفاده از کالا برگ الکترونیکی چگونه است؟

برای بهره مندی از کالا برگ اختصاص یافته دو راه پیش روی شما قرار خواهد گرفت. در روش اول، می توانید از طریق اپلیکیشن خرید اعتباری شما اقدام کنید. با استفاده از این اپلیکیشن می توانید میزان اعتبار قابل استفاده خود را ببینید، به صورت اعتباری خرید کنید و با فروشگاه هایی که امکان خرید با کالا برگ الکترونیکی را فراهم کرده اند آشنا شوید. این اپلیکیشن از طریق بازار، مایکت و وبسایت شما در دسترس قرار دارد.

در روش دوم نیز می توانید با شماره گیری کد دستوری #۲۸*۷۸۸* با تلفن همراه سرپرست خانوار، میران اعتبار و کالا های قابل خرید را مشاهده کنید.

گام به گام تا خرید با کالا برگ الکترونیک

در این بخش به صورت قدم به قدم مراحل خرید با استفاده از کالا برگ الکترونیکی را برای شما بیان می کنیم تا بتوانید این کار را راحت تر و سریع تر انجام دهید.

1.ابتدا با شماره گیری کد دستوری # ۱۴۶۳*۵۰۰* می توانید میزان اعتبار متعلق به سرپرست خانوار را بررسی کنید.

2.در مرحله دوم تنها کافی است به یکی از فروشگاه های حضوری با قابلیت استفاده از کالابرگ مراجعه کرده و یا وارد یک فروشگاه اینترنتی با این شرایط شوید. برای اطلاع یافتن از اسامی این فروشگاه ها می توانید به سایت shoma.sfara.ir مراجعه کنید. به طور مثال خرید از سوپر مارکت دیجی کالا با کالابرگ الکترونیک امکان پذیر است.

3.حالا باید حداقل 50 درصد از یارانه دریافتی خود را برای خرید محصولات مشخص شده صرف کنید تا با یارانه ماه بعدی مبلغ تشویقی نیز دریافت کنید. ( مثلاً اگر 400 تومان یارانه می گیرید باید حداقل 200 هزار تومان خرید کنید تا ماه بعد همراه با یارانه 120 هزار تومان نیز تشویقی بگیرید و در مجموع 520 هزار تومان دریافت کنید.

4. در خرید حضوری برای پرداخت و استفاده از کالا برگ باید از کارتخوان های مخصوص استفاده کنید.

5. در خرید اینترنتی نیز حتماً روش پرداخت با کالابرگ را انتخاب کنید.

خرید حضوری یا آنلاین؟

در خرید حضوری، باید به فروشگاه هایی مراجعه کنید که به این سامانه مجهز هستند. فروشگاه های زنجیره ای مختلفی مثل رفاه، دیلی مارکت و 48 هزار مرکز خرید دیگر در این طرح حضور دارند. در این فروشگاه ها عموماً کارتخوان های کالا برگ وجود دارند. باید خرید خود را از طریق آن ها انجام دهید. به این ترتیب با خرید 200 هزار تومان از اقلام نام برده شده، بلافاصله 120 هزار تومان اعتبار مازاد برای شما شارژ می شود. برای این خرید نیازی نیست حتماً از همان کارتی استفاده کنید که یارانه به آن واریز می شود. تنها خرید با استفاده از کد ملی سرپرست خانوار کفایت می کند.

از تاریخ 13 شهریور ماه 1402 و با اعلام وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، زیر ساخت های لازم برای خرید آنلاین با استفاده از کالا برگ های الکترونیک فراهم شده است. هم اکنون 12 فروشگاه زنجیره ای و بیش از 110 هزار فروشگاه خرد به این سیستم پیوسته اند. یکی از مشهور ترین فروشگاه هایی که می توانید با کالا برگ خود از آن خرید کنید، اسنپ مارکت است. در اسنپ مارکت می توانید اقلام سوپر مارکتی خود را با تنوع بالا خریداری کنید. همچنین، کد تخفیف اسنپ مارکت نیز همواره برای خریدی ارزان تر در اختیار شما خواهد بود.

برای مطالعه بیشتر: اسنپ مارکت و اسنپ اکسپرس چه تفاوتی دارند؟

برای خرید آنلاین با استفاده از این طرح تنها کافی است در بخش پرداخت هزینه، از گزینه کالا برگ استفاده کنید. به همین شیوه با هر 200 هزار تومان خرید برای هر نفر، مبلغ 120 هزار تومان به اعتبار شما افزوده می شود. البته، باید توجه کنید که سبد خرید شما باید فقط شامل اقلامی باشد که در جدول بالا نام برده شده اند.

چقدر از اعتبار من باقی مانده؟

پس از اجرا شدن طرح کالا برگ الکترونیک، یکی از سوالات مهمی که ذهن کاربران را درگیر کرده باقی مانده میزان اعتبار است. از کجا بدانیم که چقدر از کمک هزینه خود را مصرف کرده ایم و چه مقدار دیگر برای ما باقی مانده است؟ راحت ترین روش این است که کد دستوری   *788*28# را با تلفن همراه خود شماره گیری کرده و از میزان اعتباز باقی مانده مطلع شوید. چنانچه این کد را فراموش می کنید، می توانید برنامه کاربردی شما را از طریق کافه بازار یا مایکت دانلود کرده و برای استعلام از آن استفاده کنید.

2.7 3 رای
این نوشته چطور بود؟
اشتراک در
اطلاع از
guest
7 دیدگاه
تازه‌ترین
قدیمی ترین مفید ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments