بارد گوگل بهتر است یا چت جی پی تی؟ مقایسه پاسخ ها برای سؤالات مشابه

بارد گوگل بهتر است یا چت جی پی تی؟

چت جی پی تی بهتر است یا بارد گوگل؟ با راه اندازی و توسعه هر چه بیشتر ابزار های هوش مصنوعی هیاهوی بسیاری درباره آن ها ایجاد شد. چت جی پی تی از روز اول توجه افرادد زیادی را به خود جلب کرد و توانست جایگاه خود را به عنوان جامع ترین ابزار هوش مصنوعی که تا به حال ساخته شده، تثبیت کند. پس از مدتی، گوگل با رونمایی از پیشرفت های هوش مصنوعی جدید خود باعث ایجاد این ابهام شد که آیا چت جی پی تی هنوز هم بهترین است؟ این دو ربات تفاوت های قابل توجهی با یکدیگر دارند. در حقیقت، هر دو ابزار در عین شباهت هایی که در نحوه کار و عملکرد دارند، دارای قابلیت و ویژگی های منحصر به فردی هستند. در این مقاله قصد داریم به معرفی و مقایسه Chatgpt و Bard بپردازیم.

معرفی هوش مصنوعی چت جی پی تی (Chatgpt)

چت جی پی تی یک ربات هوش مصنوعی است. این ربات مکالمه محور بوده و از مدل زبانی GPT-3.5 استفاده می کند. chatgpt با الگو برداری از مدل های دیالوگ انسانی، مکالمات را متوجه شده و خواسته کاربران را با توجه به اطلاعات خود، پاسخ می دهد. الگوریتم این برنامه به گونه ای است که با میلیاردها قطعه متن در سراسر اینترنت آموزش داده شده و بر اساس آن ها کلمات را انتخاب می کند. باید بدانید که اطلاعات این ربات هوشمند تا سال 2021 است. به عنوان مثال، اگر از آن در مورد آیفون 14 سؤال کنید، ممکن است بگوید که هنوز چنین محصولی تولید نشده است.

لازم است بدانید که شرکت OpenAI به تازگی از نسخه جدیدتر این بات به نام ChatGPT-4 رونمایی کرده است. این ربات بسیار پیشرفته تر بوده و مهم ترین وجه تمایز آن با نسخه قبلی، قابلیت درک تصاویر است.برای دسترسی به این نسخه جدید باید اشتراک پریمیوم بخرید. این نسخه هوشمند تر از نمونه های قبلی بوده و امکانات و توانایی های بیشتری هم دارد. علاوه بر این، قابلیت اتصال به اینترنت در این نسخه سب می شود به اطلاعات به روز دسترسی داشته باشید.

با توجه به استقبال بی نظیر کاربران از این ربات، شایعه جایگرینی آن با غول جستجو یعنی گوگل به میان آمد. گوگل نیز به جهت رقابت با این چت بات، بارد گوگل که همانند چت جی پی تی، مبتنی بر فناوری  AI است را معرفی کرد. شرکت های Google و OpenAI همواره در تلاش اند با ارائه نسخه هایی با قابلیت های جدیدتر و بهتر، خود را پیروز این میدان کنند.

معرفی چت جی پی تی

ویژگی های چت جی پی تی

شرکت تحقیقاتی OpenAI، خالق ربات چت جی پی تی در 10 دسامبر 2015، در آمریکا تأسیس شد. تا پیش از این، شهرت این شرکت آن به دلیل عرضه محصولاتی مانند DALL-E 2 و ChatGPT بوده است. برخی از مهم ترین کاربردهای ربات چت جی پی تی، عبارت اند از ارائه متن های طولانی و تولید محتوا، حل مشکلات برنامه نویسی، پاسخ به سؤالات در حوزه های مختلف، ساخت رزومه و تسلط به بسیاری از زبان های روز دنیا از جمله زبان فارسی. در ادامه، به معرفی بارد گوگل می پردازیم و پس از آن به طور مفصل به پرسش بارد گوگل بهتر است یا چت جی پی تی؟ پاسخ می دهیم.

البته که ان چه در این مقاله گفته شد تنها بخش کوچکی از کاربرد های این سامانه هوشمند را در بر می گیرد. اگر این موضوع مورد علاقه شما است و از مطالعه در این حوزه لذت می برید، به شما توصیه می کنم که مقاله معرفی chat GPT و روش استفاده رایگان آن در ایران را از دست ندهید.

معرفی بارد هوش مصنوعی جدید گوگل

بارد (bard) یکی از جدیدترین دستاوردهای شرکت گوگل است. این ربات نیز همانند چت جی پی تی، به عنوان یک ربات دیالوگ محور شناخته می شود. استفاده از این ربات به صورت پرسش و پاسخ امکان پذیر است. مدل زبانی  Google Bard با مدل زبانی GPT متفاوت است. طراحی این مدل بر اساس مدل زبانی (LaMDA) یا ( Language Model for Dialogue Applications ( انجام شده است. یکی از مهم ترین تفاوت های بارد و چت جی پی تی مربوط به نحوه پاسخگویی آن ها است.

ساندرا پیچای، مدیر عامل گوگل معرفی ربات بارد گوگل را گام مهمی در هوش مصنوعی می داند و در این باره می گوید: هدف ربات هوش مصنوعی بارد ترکیب وسعت جهان با هوش، قدرت و خلاقیت مدل های بزرگ زبان است. بارد به گونه ای طراحی شده است تا پاسخ هایی مناسب و باکیفیت بالا را با استفاده از اطلاعات وب، در اختیار کاربران قرار دهد. به شکل کلی، می توان گفت سعی شده طراحی بارد به گونه ای صورت بگیرد که که جواب های آن دقیق تر و قابل اتکا تر باشند.

معرفی بارد گوگل

ویژگی های ربات بارد (bard) گوگل

همه با موتوز جستجوی گوگل و محصولات آن همچون Google Maps، Chrome و Gmail آشنایی داریم. این شرکت Google Bard را در تاریخ 21 مارس 2023 راه اندازی کرد. از آن به بعد، رقابت این ربات هوش مصنوعی با چت جی پی تی آغاز شد. یکی از مهم ترین نکاتی که به عنوان تفاوت ChatGPT و Bard مطرح می شود، اتصال بارد به اینترنت است. مدیر عامل گوگل ویدیویی را در گوگل به اشتراک گذاشت که می گوید کاربران می توانند برای مقایسه دو فیلم نامزد اسکار از چت بات بارد استفاده کنند و بر اساس مواد موجود در یخچال خانه تان، ایده هایی برای ناهار پیدا کنید. در عین حال، این ابزار برای توضیح آخرین اکتشافات تلسکوپ جیمز به یک کودک 9 ساله نیز قابل استفاده است.

البته، رئیس هوش مصنوعی بارد نسبت صحت اطلاعات ارائه شده به کاربران، توسط این موتور جست و جو اظهار نگرانی کرد. چرا که ماهیت این شرکت براساس موتور جست و جو است. از این جهت حائز اهمیت است که گوگل اطلاعات باکیفیت و صحیحی را به کاربران خود ارائه دهد. دلیل اصلی حساسیت های این مجموعه درباره انتشار بارد هم به همین موضوع بر می گردد. در بخش های بعدی با مقایسه این دو ربات، خواهید دانست که بارد گوگل بهتر است یا چت جی پی تی؟

8  تفاوت کلیدی میان ربات بارد گوگل و چت جی پی تی

در ادامه قصد داریم به طور مفصل به شرح تفاوت های دو هوش مصنوعی bard و chatgpt بپردازیم. از مهم ترین تفاوت های آن ها می توان به مواد زیر اشاره کرد:

  • پشتیبانی از زبان های مختلف
  • پردازش سؤالات چالشی کاربران
  • ارائه پاسخ های خلاقانه
  • اتکا به موتورهای جستجو
  • میزان دسترسی به آن ها
  • توانایی در کدنویسی
  • توانایی ارائه پاسخ های جست و جو محور
  • نحوه دسترسی به آن ها
تفاوت های بارد گوگل و چت جی پی تی

پشتیبانی از زبان های مختلف

اگر تجربه کار کردن با چت جی پی تی را داشته باشید، از توانایی پاسخگویی این چت بات به زبان های غیر انگلیسی و غیر انگلیسی مطلع اید. توانایی پاسخگویی به زبان های محلی توسط چت جی پی تی بسیاری از کاربران را به آن علاقه مند کرد. گوگل بارد اکنون تنها از زبان انگلیسی پشتیبانی قابل قبولی دارد و پشتیبانی آن از زبان های کره ای و ژاپنی ضعیف است. البته، در آپدیت های جدید بارد هم توانایی پشتیبانی از 40 زبان مختلف را اضافه کرده؛ اما هنوز تعداد زبان های موجود در چت جی پی تی بیشتر است.

توانایی پردازش سؤالات چالشی در بارد و چت جی پی تی

برای بررسی توانایی هوش مصنوعی باید مشخص کنیم که تا چه اندازه می تواند به سؤالات پیچیده پاسخ دهد. در مقایسه میان chatgpt و بارد گوگل به این نتیجه رسیده اند که چت جی پی تی در پاسخ به سؤالات چالشی عملکرد بهتری از هوش مصنوعی گوگل دارد. البته، این موضوع می تواند به توانایی آن در تولید پاسخ های طولانی تر برگردد.

ارائه پاسخ های خلاقانه توسط bard و chatgpt

یکی از مهم ترین فاکتورهایی که با استفاده از آن می توان میزان توانمندی هوش مصنوعی را ارزیابی کرد، خلاقیت یا creativity است. در تست هوش مصنوعی گوگل مشخص شد که چنین خلاقیتی تاکنون میان پاسخ های بارد مشاهده نشده است. در این چت بات، پاسخ های یک طرفه مبتنی بر موتورهای جست و جو به کاربران ارائه می شود. این در حالی است که chatgpt می تواند پاسخ های خلاقانه تری را ارائه کند.

اتکا به موتورهای جست و جو

همه می دانیم که گوگل موتور جست و جوی بسیار قوی دارد. به منظور توسعه مدل های هوش مصنوعی خود از LaMDA و PaLM که می توان آن ها را اجداد بارد گوگل دانست، بهره برداری کرده است. به همین دلیل هم، این ربات توانایی بهتری در ارائه پاسخ بر اساس نتایج موتور های جستجو دارد. به همین دلیل هم می توان انتظار داشت که پاسخ های مستند تر و دقیق تری تولید کند.

توانایی ارائه پاسخ های جست و جو محور در چت با هوش مصنوعی گوگل و chatgpt

پاسخ هایی که گوگل بارد در مقایسه با chatgpt ارائه می دهد، با مطالب منتشر شده در سایت ها ارتباط نزدیکی دارد. دلیل این امر هم وجود ارتباط تنگاتنگی با سیستم ماشین لرنینگ و موتور جست و جو قوی است. به همین دلیل یافتن محل استناد پاسخ بارد آسان تر است. به عبارت دیگر، احتمال اینکه جواب نادرست و غلطی دریافت کنید، در چت جی پی تی بیشتر از بارد است.

بارد گوگل بهتر است یا چت جی پی تی؟

سؤالات متداول در مقایسه بارد گوگل با چت جی پی تی؟

در ادامه به پاسخ برخی از سؤالاتی می پردازیم که بسیاری از افراد در زمینه استفاده از bard و chatgpt داشته اند. این پرسش ها ممکن است در ذهن شما هم باشد

مهم ترین تفاوت های ChatGPT با Google Bard چیست؟

در مقایسه این دو ربات هوش مصنوعی تفاوت های زیادی وجود دارد. از مهم ترین آن ها، می توان به مدل زبانی، نحوه ثبت نام، زبان، هزینه استفاده و منابع اطلاعات اشاره کرد. مهم ترین تفاوتی میان آن ها مربوط به اتصال به اینترنت بارد گوگل به اینترنت است. به همین علت، بارد گوگل نسبت به چت جی پی تی، پاسخ های بهتر و به روزتری را ارائه می کند.

آیا مکالمه با بارد گوگل امکان پذیر است؟

هوش مصنوعی بارد گوگل، مکالمه و پسش و پاسخ با کاربران را امکان پذیر کرده. البته، برخلاف چت بات چی جی پی تی، از سوابق مکالمات کاربران یاد نگرفته و نمایش پاسخ ها مبنی بر مکالمات قبلی است. علاوه بر این، در زمینه نوشتن ارائه پاسخ های طولانی، chatgpt بهتر است.

بارد گوگل بهتر است یا چت جی پی تی؟

در یک کلام باید بگوییم که ChatGPT دارای ویژگی ها و امکانات منحصر به فردی است. این چت بات تاکنون قابلیت های ویژه ای را در اختیار کاربران قرار داده است. از طرف دیگر از نظر صحت پاسخ ها، بارد گوگل به دلیل اتصال به اینترنت نسبت به چی جی پی تی، گزینه مناسب تری است. در نتیجه این که کدام یک از این دو هوش مصنوعی بهتر است، بستگی به نحوه استفاده شما دارد. برای مثال، اگر نیاز به متن طولانی دارید چت جی پی تی بهتر است؛ اما پاسخ های دقیق را می توانید در بارد پیدا کنید.

0 0 رای
این نوشته چطور بود؟
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments