یادگیری برنامه نویسی را از کجا و با چه زبان هایی شروع کنیم؟

یاد گیری برنامه نویسی

برنامه نویسی امروزه به عنوان یکی از مشاغل محبوب شناخته می شود. دلیل این محبوبت را می توان به نداشتن محدودیت مکانی و زمانی، در آمد بالا و جذاب آن نسبت داد. برنامه نویسی فعالیتی است که امکان یادگیری آن برای همه وجود دارد. اما برای موفق شدن در این حوزه بسیار مهم است که مسیر یادگیری برنامه نویسی را به درستی انتخاب کنید. در ادامه، به شما خواهیم گفت که برای شروع مسیر تبدیل شدن به یک برنامه نویس حرفه ای باید از کجا شروع کنید.

برنامه نویسی چیست؟ یادگیری برنامه نویسی را از کجا باید شروع کنم؟

هر نرم افزار، اپلیکیشن یا وبسایتی که مشاهده می کنید، خاصل یک فرآیند برنامه نویسی بوده است. اصلاً برنامه نویسی چیست؟ علم ایجاد نرم افزار های مختلف برای انواع سیستم های هوشمند برنامه نویسی یا کد نویسی نامیده می شود. برای یادگیری برنامه نویسی باید بدانید که انجام این کار نیازمند به کارگیری ابزار های خاصی است. استفاده از این ابزار ها نیز مشروط به داشتن مهارت و علم کافی می باشد. امکان آموزش برنامه نویسی برای همه جود دارد. این شغل به اندازه تصور برخی افراد سخت و غیر ممکن نیست؛ اما از سوی دیگر آنقدر ها هم کار ساده ای نیست.

یکی از مهم ترین شروط موفقیت در حوزه برنامه نویسی بدون شک داشتن علاقه است. برای شروع حتماً علایق خود را در نظر داشته باشید. در گام دوم باید بدانید که برنامه نویسی شاخه های مختلفی دارد. فعالیت در این حوزه ها از بسیاری جنبه ها با یکدیگر متفاوت است. با داشتن شناخت و کسب اطلاعات کافی می توانید تشخیص بدهید که علاقه مند به فعالیت در کدام زمینه هستید و آن را به صورت تخصصی دنبال کنید.

در آخرین مرحله باید زبان مناسب را انتخاب کنید. همانطور که می دانید برنامه نویسی استفاده از کد های خاصی برای ایجاد یک نرم افزار است. نگارش این کد ها زبان خاص خود را می طلبد. این زبان های متفاوت هستند و دانستن تمایز بین آن ها می توانید بخش زیادی از مسیر یادگیری برنامه نویسی را برای شما هموار سازد. از جمله این زبان ها می توان جاوا اسکریپت، پایتون، لاراول و … را نام برد. آموزش برنامه نویسی را می توانید به صورت حضوری یا آنلاین دنبال کنید. اگر قصد خرید دوره های مجازی برای فراگیری این مهارت را دارید، کد تخفیف فرادرس می تواند برای یادگیری با هزینه کمتر مورد استفاده شما قرار گیرد.

انتخاب زمینه فعالیت در یادگیری برنامه نویسی

زمینه فعالیت در یادگیری برنامه نویسی

شخصی که برنامه نویسی می کند در همه زمینه ها نمی تواند فعالیت داشته باشد. کدی که شما می نویسید در یک بستر خاص قابل اجرا است. به طور کلی، می توان بستر های برنامه نویسی را به سه دسته تقسیم کرد. برنامه نویسی دسکتاپ، برنامه نویسی برای موبایل و برنامه نویسی تحت وب. البته پلتفرم های دیگری مثل انواع گجت و ساعت های هوشمند نیز وجود دارند. ما در این مطلب فقط به سه زمینه اصلی اشاره خواهیم کرد. دقت کنید که انتخاب بستر فعالیت می تواند گام بزرگی در مسیر یادگیری برنامه نویسی باشد.

برنامه نویسی برای دسکتاپ

برنامه نویسی دسکتاپ در واقع طراحی و تولید برنامه هایی است که قابلیت اجرا روی کامپیوتر های شخصی و انواع لپ تاپ را دارند. درصد بسیار زیادی از برنامه نویسی در این حوزه به سیستم عامل ویندوز مربوط می شود. از معروف ترین و محبوب ترین برنامه هایی که برای دسکتاپ طراحی شده اند می توانیم به مجموع نرم افزار های office اشاره کنیم. همچنین، نرم افزار های حسابداری، طراحی، پخش و ادیت ویدیو و… نیز مثال هایی در این زمینه هستند. اگرچه برنامه نویسی برای دسکتاپ امروزه محبوبیت گذشته را ندارد، اما هنوز هم از بستر های مهم برنامه نویسی محسوب می شود.

یاد گیری برنامه نویسی برای موبایل

تلفن های همراه امروزه به وسیله ای برای انجام بسیاری از امور تبدیل شده اند. در واقع تماس گرفتن و ارسال پیام کوچکترین کاری است که می توانید با موبایل خود انجام دهید. همین استفاده گسترده، برنامه نویسی برای موبایل را به پرکاربرد ترین نوع فعالیت در این حوزه تبدیل کرده است.

برنامه نویسی برای تلفن های هوشمند به سیستم عامل آن ها بستگی دارد. یادگیری برنامه نویسی برای موبایل به دو دسته اندروید و ios تقسیم می شود. از آنجایی که درصد بیشتری از تلفن های همراه دارای سیستم عامل اندروید هستند، برنامه نویسی برای آن طرفداران بیشتری دارد. اگر مایل به فعایت در این زمینه هستید باید بدانید که رقبای زیادی خواهید داشت. به همین دلیل، برنامه نویسی برای موبایل باید از دقت و خلاقیت زیادی بر خوردار باشد که بتواند بین انبوه اپلیکیشن های تولید شده حرفی برای گفتن داشته باشد.

برنامه نویسی تحت وب

برنامه نویسی تحت وب شامل برنامه هایی است که به صورت آنلاین و از طریق مرورگر ها قابل اجرا هستند. در واقع مرورگر اطلاعات شما را به سرور منتقل می کند و در نهایت نتیجه پردازش شده را به شما نشان می دهد. از همین رو این حوزه در برنامه نویسی خود شامل دو بخش متفاوت است:

کد های سمت کاربر (client side) و برنامه‌های سمت سرور (server side) کد نویسی های سمت کاربر روی مرورگر اجرا می شوند؛ ولی برنامه سمت سرور روی یک کامپیوتر سرور اجرا می شوند و کاربر فقط نتیجه را می بیند. در شروع یادگیری برنامه نویسی تحت وب باید انتخاب کنید که کدام یک از این دو حوزه مد نظر شماست.

زبان برنامه نویسی چیست؟

برای این که بتوانید  به کامپیوتر ها یا ماشین ها بگویید که باید برای شما چه کاری انجام دهند، لازم است با زبان مخصوص ان ها صحبت کنید.در واقع زبان برنامه نویسی وسیله شما برای کنترل سیستم هاست. اگر بخواهیم یک تعریف علمی برا زبان برنامه نویسی ارائه دهیم، می توان گفت این زبان ها در حقیقت مجموعه ای از قوانین است که دستورات مختلف را به کد های قابل اجرا در ماشین ها تبدیل می کند.

تا کنون هزاران زبان برنامه نویسی متنوع ساخته شده است و هر روز هم بر تعداد آن ها اضافی می شود. این زبان ها از نظر پیچیدگی و اجرا در گروه های مختلفی طبقه بندی می شوند. یکی از اساس های طبقه بندی این زبان ها میزلن نزدیکی به زبان گفتاری انسان است. بر این اساس دو گروه سطح پایی و سطح بالا خواهیم داشت.

زبان های سطح پایین بسیار نزدیک به زبان ماشین ها یا همان کد های صفر و یک هستند. از این زبان برای کد نویسی و تعیید دستورات پایه در برنامه نویسی استفاده می شود. چراکه به صورت مستقیم با پردازنده در ارتباط هستند. اما نوع دوم یا زبان های دارای سطح بالا، از کلماتی شبیه زبان انگلیسی ساخته شده اند. به همین دلیل فهم آن ها برای ما ساده تر خواهد بود و فرآیند کد نویسی را بسیار ساده تر کرده اند. سی پلاس پلاس، جاوا و پایتون در این گروه قرار می گیرند.

مناسب ترین زبان های برنامه نویسی برای شروع کار

پس از این که با مشخص کردن هدف خود از یادگیری این علم، اصول اولیه را فرا گرفتید، نوبت انتخاب یک زبان برای شروع کار می رسد. زبان های برنامه نویسی بسیار متنوع هستند و هرکدام از آن ها کاربرد های مخصوص به خود را دارند. برای داشتن بهترین انتخاب دوباره باید هدف خود از این کار و حوزه مورد علاقه خود برای فعالیت را به یاد بیاورید.

به طور کلی برای انتخاب زبان بهتر است این چند نکته را در نظر داشته باشید:

  • مقدار سختی زبان و زمان لازم برای یادگیری
  • وجود منابع آموزشی معتبر و با کیفیت
  • شرایط کار و درآمد

در ادامه ما به شما چند زبان مناسب برای افراد مبتدی در هر حوزه را معرفی می کنیم. با مطالعه این مقاله دید بهتری برای ادامه دادن این مسیر خواهید داشت. قبل از آن، به خاطر داشته باشید که برای شروع برنامه نویسی نیاز به یک لپ تاپ مناسب دارید. از طرفی در ابتدای کار خرید لپ تاپ های خیلی گران قیمت و حرفه ای به صرفه نیست. پیشنهاد ما خرید لپ تاپ زیر 30 میلیون برای برنامه نویسی است که در عین ارائه امکانات ضروری هر برنامه نویس، قیمت مناسبی دارند. همچنین، با بررسی لپ تاپ های متنوع لنوو نیز می توانید انتخاب بهتری داشته باشید.

بهترین زبان برای یادگیری برنامه نویسی

C و C++

زبان برنامه نویسی C  مثل یک علم مادر برای این رشته است. اگر شما در ابتدا این زبان را به طور کامل یاد بگیرید دیگر آموزش سایر زبان ها برای شما سخت نخواهد بود. از این زبان عمدتا برای برنامه نویسی نرام افزار های سیستمی استفاده می شود. در واقع اگر می خواهید برنامه نویسی را در حوزه دسکتاپ شروع کنید این بهترین انتخاب برای شما خواهد بود.

حتی اگر کمی درباره برنامه نویسی مطالعه کرده باشید، حتما نام C++ به گوش شما خورده است. این زبان آخرین نسخه C  است.  زبان برنامه نویسی C از زبان های سطح بالا محسوب می شود. از این زبان می توانید برای ایجاد برنامه ها، سیستم عامل ها، پایگاه داده، بازی ها و موارد بسیار دیگری استفاده کنید.

جاوا

یکی از مهم ترین مزیت های زبان برنامه نویسی جاوا این است که منابع آموزشی بیشماری درباره ان در دسترس شما قرار دارد. همچنین جاوا را می توان جزو زبان های شی گرا و سطح بالا طبقه بندی کرد. از دیگر ویژگی های مثبت این زبان می توان به کاربرد آن در تمام حوزه های برنامه نویسی (تحت وب، دسکتاپ، موبایل) اشاره کرد.

البته اگر می خواهید به طور تخصصی برنامه نویسی در حوزه وب را انجام دهید، جاوا اسکریپت می تواند گزینه بهتری باشد. با یادگیری این زبان می توانید خود را یک توسعه دهنده فرانت اند معرفی کنید.

پایتون

پایتون هم یکی دیگر از زبان های مناسب برای شروع است. یادگیری این زبان برنامه نویسی شی گرا ساده تر از بقیه زبان هاست. هرچند که پایتون را معمولا در برنامه نویسی های بسیار پیشرفته و سطح بالا استفاده می کنند. این زبان هم برای برنامه نویسی تحت وب و هم دسکتاپ کاربرد دارد.

5 1 رای
این نوشته چطور بود؟
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments